Veliki broj mladih u današnje vrijeme gravitira prema većim sredinama i nerijetko pakiraju kovčege i kupuju kartu u jednom smjeru za Irsku ili Njemačku u potrazi za boljim životom. Pronaći posao u Hrvatskoj od kojeg možeš živjeti, a ne samo preživljavati, kazat će mnogi, gotovo je nemoguća misija. Ipak, postoje oni koji su odlučili ići ‘kontra vjetru’ i pokušati nešto napraviti ne samo u Hrvatskoj, već i u maloj sredini. Jelena Bikić, 27-godišnja magistra edukacije engleskog jezika i povijesti umjetnosti, jedna od od njih.

Iako se i dalje bavi svojom strukom, prije tri godine slučajni susret sa svijetom proizvodnje prirodne kozmetike okrenuo joj je život u nekom novom smjeru. Jelena se, naime, bavi proizvodnjom prirodne kozmetike u Kljacima.

– Mladi  danas uglavnom idu jer moraju, a ne jer to žele. Bilo bi jako lijepo vidjeti da više mladih ljudi pokreće svoje poslove, da su proaktivni, ali naša okolina i nije baš pogodan medij za mlade poduzetnike tako da ne možemo zamjeriti nikome tko se odlučio oprostiti od ovog sustava i svoju sreću potražiti pod nekim drugim, organiziranim i sređenim, nebom. Pri pokretanju posla susrela sam se sa situacijama koje su, u nedostatku boljih riječi, jednostavno van pameti, kao da je sve osmišljeno kako bi nam otežalo, a ne olakšalo pokretanje vlastitog posla, priča nam Jelena koja trenutno živi na relaciji Dugopolje-Kljaci.

13820927_10202113177546999_76292108_n

Manje sredine imaju svoje velike prednosti, smatra Jelena, a tu prije svega misli na  mirniji život, odnosno suživot s prirodom.

– Svijest o tome rasla je skupa s razvojem ideje o izradi prirodne kozmetike. Doista vjerujem da je potrebno vratiti se korijenima, zemlji – jer od nje dobivamo sve što nam treba, kako po pitanju prehrane, tako i po pitanju njege tijela, priča nam.

Samo ime obrta, Silvan, vezano je za povijest dalmatinskog područja.

Bog Silvan bio je jako značajan u religiji drevnih Ilira – posebice dijela Ilira koji su naseljavali područje srednje Dalmacije, a koji su ostali zapamćeni u povijesti pod nazivom Delmati. Silvan je božanstvo divlje prirode, šume i pašnjaka. Kao takvog obožavali su ga pastiri za kojih je on imao i ulogu zaštitnika stada te su ga prikazivali s rogovima koji se ocrtavaju i u našem logu.

 

– Naša želja bila je uspostaviti poveznicu s naslijeđem ovih ranih stanovnika našeg područja. Od geometrijskih motiva njihove umjetnosti do zaštitnika divlje prirode – priča koja se savršeno uklopila u ono što kozmetika predstavlja: jednostavnost i prirodu, objašnjava nam.

_D5M1785_edited

Od proizvodnje pa do prodaje ili što bi se reklo od prvog do zadnjeg koraka, Jelena radi sama, ali u svemu tome ističe koliko joj je važna podrška momka koji je bio uz nju od samog početka.

Sam početak proizvodnje prirodne kozmetike, hobija koji je prerastao u posao, bio je filmski, otkriva nam mlada poduzetnica.

– Jedno popodne momak i ja gledali smo jedan show u kojem su natjecatelji imali za zadatak osmisliti vlastiti kozmetički proizvod, sami ga napraviti te ga plasirati na tržište. Nakon te emisije pričali smo nekoliko sati o tome. Toliko nas je zaintrigirala ta ideja da smo taj isti tjedan krenuli učiti kako napraviti sapun te smo uskoro naručili i sirovine za izradu našeg prvog sapuna. S obzirom da smo do tada bili potpuni laici u tom području rekla bih da je cijela jedna godina bila godina ‘pokušaja i pogreški’ (trial and error). No nismo odustajali. Dapače, što smo se više bavili s time postajalo nam je sve draže, a i rasla je svijest o kvaliteti i vrijednosti ručno rađene prirodne kozmetike naspram onoga što možemo naći na policama dućana. Malo po malo, počeli smo za sebe kući raditi sve sami: sapune, ulja za tijelo, ulja za lice, ulja za bradu, šampone, balzame za usne, maslace za tijelo, kreme za sunčanje. A onda se i prijateljima svidjelo to što radimo i to nam je samo bio još veći poticaj da krenemo ozbiljno u posao, objašnjava Jelena kako je hobi prerastao u posao.

sušenje sapuna

Sljedeći korak bio je da ona, kao vlasnica obrta za proizvodnju prirodne kozmetike, stekne sve potrebne kvalifikacije pa se nakon završenog fakulteta ponovno primila knjige.

Potrošači se danas sve više okreću prirodnoj kozmetici, a sukladno tome raste i broj proizvođača iste. Koliko je teško istaknuti se među konkurencijom i kupcima ponuditi nešto drugačije, pitamo Jelenu.

– Ono što bih posebno istaknula jest ideja da korisitimo samo hladno prešana, nerafinirana ulja iz ekološkog uzgoja. Sva naša ulja imaju europski eko certifikat koji jamči njihovu kvalitetu. Zašto su hladno prešana ulja bolja? Jer takvom obradom ulja zadržavaju sva svoja blagotvorna svojstva što osigurava poptuni učinak u kozmetici. A ono po čemu smo zaista drugačiji jest naše pakiranje: birazgradivi papir u koji su ugrađene sjemenke livadnog cvijeća. Ideja je da cijelo pakiranje zasadite te nakon nekog vremena uživate u livadnom cvijeću na svom balkonu ili pak u stanu, pojašnjava.

_D5M1724

U današnje vrijeme nije lako biti poduzetnik, a već na samom početku pokretanja posla brojne su prepreke, otkriva Jelena.

– Prepreka je bilo, papirologije je bilo. Bilo bi jako lijepo da je sustav u potpunosti digitaliziran, drugim riječima da sustav e-građanin zaista funkcionira. Primjerice, vi preko e-obrta možete skinuti neke dokumente o vašem obrtu, ali ti vam dokumenti nisu priznati nigdje jer nema pečata na njima pa se ne smatraju službenim dokumentima. Obrt je registriran, ja kao osoba imam svoj OIB – i to bi trebalo biti dovoljno jer država ima uvid u te podatke i bilo bi logično da neka državna institucija može lako doći do tih podataka bez da ja šetam od zgrade do zgrade kao golub pismonoša. Recept je samo jedan i on ostaje uvijek isti: uporno, uporno, i samo uporno. I još malo uporno, otkriva nam tajnu.

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.