– Na našem području od početka ove godine bilježimo povećan broj prometnih nesreća sa smrtno stradalim osobama, odnosno od početka godine do danas, 15. svibnja, se dogodilo 5 prometnih nesreća sa smrtnim stradavanjima u kojima je poginulo 9 osoba.
Kod jedne prometne nesreće je smrt 5 osoba nastupila kao posljedica utapanja uslijed slijetanja osobnog automobila u rijeku Krku, kod jedne uslijed djelovanja jakih sila pri frontalnom sudaru osobnog automobila s autobusom, dok su kod ostale tri nesreće smrtne ozljede sudionika povezane sa nekorištenjem sigurnosnog pojasa vozača automobila i nekorištenjem zaštitne kacige vozača mopeda- kaže glasnogovornica Policijske uprave šibensko-kninske Marica Kosor.
Smrtne povrede u tim nesrećama su nastale:
– udaranjem glave vozača automobila u tvrdi dio karoserije uslijed prevrtanja vozila,
– ispadanjem vozača automobila prilikom slijetanja vozila sa kolnika i
– udarcem glave u beton vozača mopeda prilikom pada.
U svim ovim prometnim nesrećama s poginulim osobama kao uzrok prometne nesreće je utvrđena neprilagođena brzina kretanja vozila kolnikom, jednu prometnu nesreću uzrokovao je vozač koji je upravljao vozilom prije stjecanja prava na upravljanje, a u jednoj je sudjelovalo neregistrirano i tehnički neispravno vozilo. Jednu prometnu nesreću uzrokovao je vozač koji je bio pod utjecajem droga, a za tri vozača postoji sumnja da su nesreću skrivili pod utjecajem alkohola.
Slijedom navedenog, a cilju smanjenja smrtnih stradavanja i teških ozljeđivanja osoba u prometnim nesrećama policijski službenici ove Policijske uprave će na svim prometnicama na otvorenim cestama i u naseljima pojačano provoditi nadzor:
• korištenja sigurnosnih pojasa kod svih vozača i putnika u automobilima, posebno putnika na zadnjim sjedalima, te propisnog prijevoza i smještaja djece u vozilima,
• korištenja zaštitne homologirane i uredno pričvršćene zaštitne kacige kod svih vozača i putnika na mopedima i motociklima,
• nepropisne i neprilagođene brzine kretanja (osobito veća prekoračenja),
• vožnje pod utjecajem alkohola i droga,
• vožnje prije stjecanja prava na upravljanje i u vrijeme izrečene zabrane upravljanja,
• prekršaja vezanih za neregistrirana, tehnički neispravna i neosigurana vozila.
Ove aktivnosti će se kontinuirano provoditi u narednom razdoblju, a sve s ciljem kako bi upozorili sve, a posebno mlade vozače da poštuju prometne propise i ograničenja brzine, ne upravljaju vozilom ako su pod utjecajem alkohola ili droga te da koriste sigurnosne pojaseve i zaštitne kacige kaka bi smanjili vjerojatnost nastanka prometnih nesreća koje za posljedicu imaju tragična stradavanja.
– Napominjemo da prema provedenim istraživanjima Svjetske zdravstvene organizacije (World Report on Road Traffic Injury Prevention) korištenje sigurnosnog pojasa smanjuje vjerojatnost ozbiljne ozljede ili smrti u sudaru za 55%, a korištenje dječjeg sustava za vezivanje umanjuje vjerojatnost pogibije dojenčeta za 70%, a malog djeteta za 54%.
Pravilnim korištenjem homologirane zaštitne kacige za vozače i suvozače mopeda i motocikla smanjuje se rizik ozljeda lica i vrata za 66%, a ozljeda mozga za 88%- kaže Marica Kosor.
Veće brzine povećavaju vjerojatnost nastanka prometne nesreće, a uz to višestruko povećavaju faktor težina posljedica sudara ( u odnosu na brzinu od 60 km/h):
• kod brzine od 80 km/h težina posljedica je veća za 80%,
• kod brzine od 100 km/h težina posljedica je veća za 180%,
• kod brzine od 120 km/h težina posljedica je veća za 300%,
• kod brzine od 140 km/h težina posljedica je veća za 440%,
• kod brzine od 160 km/h težina posljedica je veća za 610%,
• kod brzine od 180 km/h težina posljedica je veća za 800%.
Vozači pod utjecajem alkohola pretjerano su samopouzdani, precjenjuju vlastite sposobnosti i podcjenjuju opasnosti, sporije reagiraju, lošije vide i čuju, pogrešno procjenjuju prometne situacije, postaju agresivni i skloni nepoštivanju prometnih propisa. Faktor rizika stradavanja ovisan je o količini alkohola u krvi:
• kod 0,05% alkohola u krvi rizik stradavanja je veći za 2 puta,
• kod 0,08% alkohola u krvi rizik stradavanja je veći za 10 puta,
• kod 1,20% alkohola u krvi rizik stradavanja je veći za 35 puta,
• kod 2,00% alkohola u krvi rizik stradavanja je veći za 80 puta.