Više

    LINGVISTI I PREVODITELJI: Slogan HTZ-a ‘Waste of time’ funkcionira, koliko god nas to žuljalo

     

    Prije par dana pukla je bruka oko reklamne kampanje Hrvatske turističke zajednice, a nakon što su optuženi da ne poznaju engleski jezik, čelni ljudi HTZ-a okrenuli su pilu naopako. Pravdali su se da su baš to željeli – ‘provokativnom tehnikom’, što mirne duše možemo prevesti kao ‘navlakušom’, pridobiti pažnju javnosti. No jesu li prešli granicu poigravanja s jezikom?

    waste of time

    Prije nego što posjetite Hrvatsku trebate znati… U Hrvatskoj ćete tratiti svoje vrijeme’ (u originalu ‘Before you visit Croatia you should know… Croatia will waste your time’ – poruka je u reklamnom videu Hrvatske turističke zajednice koja je izazvala prilično negativne reakcije javnosti. Na račun te kampanje našalila se i Hrvatska gorska služba spašavanja odgovorom ‘Mi vam nećemo potratiti vrijeme, mi ćemo vam spasiti život. I to besplatno!’ a među komentarima na račun slogana Lonelyplanet kao svoj favorit ističe poruku s društvenih mreža kojom autor poručuje ekipi iz HTZ-a da su više vremena mogli potratiti na učenje engleskog jezika.

    U tom kratkom pregledu zbivanja oko gubljenja vremena po Hrvatskoj treba još dodati i objašnjenje kampanje koje je dao direktor Hrvatske turističke zajednice Ratomir Ivičić: ‘U vrlo konkurentnom okruženju nije jednostavno privući pozornost, ponekad treba posegnuti za originalnim i pomalo provokativnim tehnikama koje su ključne na društvenim mrežama’, kazao je. Post na Facebooku, Twitteru, Instagramu doista je imao velik doseg među publikom i budućim posjetiteljima no postavlja se pitanje etike – što oglašavanja, što upotrebe jezika, i smicalica kojima je osnovni cilj privući pažnju.

    Andy Jelčić, cijenjeni prevoditelj, lanjski dobitnik nagrade Iso Velikanović za prevođenje, kao profesionalac na terenu jezika i prevođenja kaže nam da mora stvari postaviti malo drukčije od očekivanog.

    ‘Aktualni slogan – Croatia will waste your time – s onim što mu prethodi lingvistički je potpuno besprijekoran. Strategija iznevjerenog očekivanja ili paradoksalne tvrdnje koja upravo time privlači pozornost, poznata je i često primjenjivana marketinška strategija. O njezinoj uspješnosti ili čak opravdanosti u ovom konkretnom slučaju ne može i ne smije suditi lingvist. No s druge strane, poznati (i nagrađeni) slogan Small country for a great holiday ima različite jezične mane. Postoje inačice u jednini i množini (great holidays) razni načini pisanja (malim slovima ili sve veliko što nisu članovi i prijedlozi), nesigurnost oko članova (dva neodređena člana, jedan, nijedan) i naposljetku hrvatska, odnosno neengleska konstrukcija koja se iza svega krije (ritam ‘svako zlo za neko dobro’).Small i great nisu antipodi, nego small i large i lousy i great i tako dalje’, kaže za tportal Andy Jelčić i nastavlja da se iz toga vidi osnovni problem ovakvih slogana.

    ‘Osmišljavaju se na hrvatskom, ukorijenjeni su u hrvatskom poimanju i često ostavljaju premalo prostora za efektnu stranu inačicu. Stručnjaci za marketing mahom ne pojme u čemu je problem, tako recimo da je full of life odveć slično full of shit i da se s time ne bi trebalo igrati. Kod waste your timeostaje otvorenim pitanje koliko se inicijalno htjelo baš to. I ono najvažnije: ako je cilj marketinga prodati, neće lingvisti biti ti koji će određivati granice, ali bismo jako voljeli da nas se pita. Nekada je najgluplja reklama efikasnija od najsofisticiranije, a današnji svijet funkcionira tako, koliko god nas to žuljalo’, zaključuje prevoditelj Jelčić.

    IZVOR: Tportal.hr

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    Moćan i autentičan: Nova kolekcija dizajnerskog nakita za...

    Šibenska umjetnica čiji rad obožavaju ljubiteljice i ljubitelji moćnih komada nakita koji podižu svaku odjevnu kombinaciju, predstavlja svoju drugu mušku kolekciju. Ovog puta je...

    Juraj Batelja predstavio knjigu ‘Mamma Schiavona ili Majka...

    Knjiga „Mamma Schiavona iliti Majka Božja Hrvatska “ autora mons. dr. sc. Jurja Batelje, , predstavljena je u ponedjeljak 22. travnja u Interpretacijskom centru...

    Županija objavila Javni natječaj za dodjelu financijskih sredstava...

    Šibensko-kninska županija objavila je na svojim stranicama Javni natječaj za dodjelu financijskih sredstava iz Proračuna Šibensko-kninske županije za 2024. godinu iz područja zdravstva, socijalne...

    Porezna uprava upozorava: Širi se prijevara o povratu...

    Iz Porezne uprave u utorak su upozorili da se aktualizacijom povrata poreza bilježe brojni pokušaji prijevara kolanjem phishing poruka u kojima se pošiljatelj lažno...

    NAJNOVIJE

    Moćan i autentičan: Nova kolekcija dizajnerskog nakita za muškarce, nosi ga i Dino Jelusić

    Šibenska umjetnica čiji rad obožavaju ljubiteljice i ljubitelji moćnih komada nakita koji podižu svaku odjevnu kombinaciju, predstavlja svoju drugu mušku kolekciju. Ovog puta je...

    Juraj Batelja predstavio knjigu ‘Mamma Schiavona ili Majka Božja Hrvatska’

    Knjiga „Mamma Schiavona iliti Majka Božja Hrvatska “ autora mons. dr. sc. Jurja Batelje, , predstavljena je u ponedjeljak 22. travnja u Interpretacijskom centru...

    Županija objavila Javni natječaj za dodjelu financijskih sredstava udrugama s područja zdravstva, socijalne skrbi, veteranskih udruga i udruga proizašlih iz Domovinskog rata

    Šibensko-kninska županija objavila je na svojim stranicama Javni natječaj za dodjelu financijskih sredstava iz Proračuna Šibensko-kninske županije za 2024. godinu iz područja zdravstva, socijalne...

    Porezna uprava upozorava: Širi se prijevara o povratu poreza. ‘Apeliramo na sve obveznike da pozorno čitaju poruke’

    Iz Porezne uprave u utorak su upozorili da se aktualizacijom povrata poreza bilježe brojni pokušaji prijevara kolanjem phishing poruka u kojima se pošiljatelj lažno...