Uber je ilegalan i inspektori će nastaviti pisati kazne vozačima partnerima, poručila je prošli tjedan Vlada te tako u Hrvatskoj praktički zadala smrtni udarac tom jeftinom online prijevozničkom servisu koji vozi u 528 svjetskih gradova kao što su, među ostalim, New York, Amsterdam, Madrid, Cape Town i Sydney.
Budući da se Splićani, Zadrani, Zagrepčani i Dubrovčani već voze Uberom jefitnije, u vodstvu hrvatske podružnice te svjetske kompanije s prihodima od preko 5,5 milijardi dolara, zaključili su kako im je i Šibenik zbog svog turističkog booma itekako zanimljiv, no vjerojatno je kako do dolaska online taksi servisa jeftinijeg i do 25 posto, neće biti ništa.
Naime, kazne će vozačima Ubera i dalje stizati, i to ćešće, što će taj servis vjerojatno obeshrabriti u poslovnom ulasku u nove gradove, tako i u Šibenik. To nam kaže predsjednik sekcije taksi prijevoznika pri Udruženju obrtnika Šibenik, Ante Burazer Iličić, koji pozdravlja odluku hrvatske Vlade.
– Vlada je sve rekla i nemam tu ništa posebno dodati. Zakon postoji, a on je tu da se poštuje i provodi. Tko dolazi u bilo koju državu, treba poslovati u skladu sa zakonom te države. Uber ne posluje baš legalno i svugdje traže rupe u zakonu, a dokazano im je izbjegavanje poreza – veli ogorčeni šef šibenskih taksista koji govori kako ni ne trebaju dolaziti u Šibenik.
Sve informacije o nelagalnosti Ubera su, kaže Burazer Iličić, dostupne, ali PR agencije rade svoj posao i promoviraju taj prijevoznički servis kao nešto dobro. Liberalizacija tržišta, dodaje, ne znači da netko može raditi što i kako hoće.
– Oni su sustav postavljen za skupljanje provizije, a snagom kapitala ruše cijene. To što oni sebe ne zovu taksijem nego nečim drugim je smiješno, a tu istu djelatnost obavljaju. Vlada i resorno ministarstvo njih će kažnjavati jer jednostavno rade nelegalnu djelatnost – objasnio nam je Burazer Iličić te dodao da lokalni taksisti žive kao i svi u Šibeniku. Jednostavno, bore se za preživljavanje.
Uber je od samog dolaska u Hrvatsku prije dvije godine postao trn u oku taksistima. Osim što su prosvjedovali, tražili su da se vozače Ubera kažnjava, čak su ih i fizički napadali. Pitanje je, također, kako bi 35 šibenskih taksi koncesionara reagiralo na dolazak, prema njihovom mišljenju, nelegalne konkurencije.
Iz Ubera, pak, tvrde kako svi Uberovi partneri-vozači posluju sukladno svim hrvatskim zakonima te su porezni obveznici Hrvatske gdje plaćaju sav porez na puni iznos svake vožnje.
– Uberova aplikacija u Hrvatskoj spaja korisnike s registriranim partnerima-vozačima koji vole pouzdanost usluge i jednostavnost opcije naručivanja vozila s provjerenim partnerima-vozačima u zajednicu koja se bitno razlikuje od taksi usluge – objašnjava glasnogovornik hrvatskog dijela kompanije Matija Mesić.
Uberovi partneri-vozači bave se iznajmljivanjem vozila s vozačem, a ne auto-taksi prijevozom i posluju unutar Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.
– Želimo ponuditi lokalnom stanovništvu i turistima alternativnu opciju u području mobilnosti te smatramo kako konkurencija podiže kvalitetu usluge i donosi sigurnost što bi trebalo poticati, a ne ometati – napomenuo je Mesić.
A što je sa Šibenikom? Mesić kaže da Uber postoji u cijeloj Hrvatskoj, no ne postoji ništa što mogu potvrditi već danas.
– Uberova ambicija jest biti prisutan svugdje. Želimo biti u svim naprednim gradovima koji trebaju sigurnu, pouzdanu i učinkovitu opciju kretanja gradom – poručili su iz Ubera.