U Ministarstvu turizma rezultate istraživanja ‘Stavovi i potrošnja turista u Hrvatskoj – TOMAS Ljeto 2017.’ predstavili su ministar turizma Gari Cappelli, direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić te voditeljica projekta ‘TOMAS Ljeto 2017.’ u Institutu za turizam, Zrinka Marušić. Istraživanje je proveo Institut za turizam od srpnja do listopada 2017. godine u sedam primorskih županija obuhvativši 67 većih mjesta duž obale te na otocima na uzorku od 5.950 ispitanika sa 18 emitivnih tržišta. Kroz ovo istraživanje prikupili su se i analizirali podaci o sociodemografskoj strukturi gostiju, obilježjima putovanja i boravka u destinaciji, potrošnji te zadovoljstvu gostiju našom turističkom ponudom.
– Kroz ovo istraživanje dobili smo uvid u mišljenja gostiju o našim turističkim proizvodima, motivaciji njihovog dolaska te njihovoj potrošnji, a što nam je izuzetno važno za pripremu budućih programa i aktivnosti. Iznimno mi je drago da Hrvatska nije samo prepoznata kao destinacija sunca i mora već veliki značaj imaju i gastronomija, aktivni odmor i ostali selektivni oblici turizma. Ovo istraživanje dobar je pokazatelj kako se percepcija i stavovi turista vrlo brzo mijenjaju i upravo zato nužno je kontinuirano se unapređivati te prilagođavati potrebama tržišta kako bi se osigurao dugoročan uspjeh u turizmu, istaknuo je ministar Cappelli.
– Rezultati pokazuju koliko se trendovi u turizmu brzo mijenjaju i koliko je važno pratiti tu dinamiku s ciljem zadržavanja konkurentne pozicije na svjetskoj turističkoj karti, poručio je direktor Staničić napomenuvši kako su danas osnovni izvori informacija Internet i društvene mreže, kao i posebni suvremeni digitalni projekti u kojima Hrvatska nimalo ne zaostaje već nameće trendove što potvrđuje nagrađivani sustav eVisitor.
U odnosu na 2014. godinu prosječna dnevna potrošnja turista porasla za 19 posto
Rezultati istraživanja provedenog tijekom 2017. godine pokazali su vidljive promjene u stavovima i potrošnji turista u Hrvatskoj u odnosu na 2014. godinu kada je posljednji put provedeno ovo istraživanje. Prosječna dnevna potrošnja turista prema istraživanju iznosi 79 eura po osobi i noćenju što predstavlja rast od oko 19 posto u odnosu na 2014. godinu kada je iznosila 66 eura. U strukturi prosječnih dnevnih izdataka 49 posto se odnosi na uslugu smještaja, 17 posto na uslugu hrane i pića izvan usluge smještaja, a 34 posto na sve ostale usluge. Dok su izdaci za smještaj porasli za oko 7 posto, izdaci na sve ostale usluge porasli su 33 posto, odnosno povećana je važnost izvansmještajne potrošnje. Najviše su u prosjeku trošili gosti iz SAD-a – 158 eura, Velike Britanije – 139 eura, Španjolske – 126 eura, Rusije – 121 euro te gosti iz skandinavskih zemalja po 119 eura.
Kada je u pitanju struktura gostiju, rezultati istraživanja pokazuju kako je prosječna starost turista koji posjećuju Hrvatsku 41,5 godina, od čega je 54 posto turista u dobi od 30 do 49 godina, 19 posto je mlađih od 30, a 27 posto starijih od 50 godina. U odnosu na 2014. godinu sa 26 na 40 posto se povećava udio turista s mjesečnim primanjima kućanstva većim od 3.000 eura. Najveći broj gostiju dolazi u pratnji partnera, njih 48 posto, a slijedi sa 38 posto dolazak u krugu obitelji pa 10 posto s prijateljima, a ovo je ujedno prvi put otkako se provodi istraživanje da je dolazak s partnerom postao najčešći oblik dolaska
Znatno je povećan udio ‘novih’ gostiju, tj. onih koji posjećuju Hrvatsku po prvi puta i to s 18 posto u 2014. na 33 posto u 2017. I nadalje je, kao prijevozno sredstvo za dolazak u Hrvatsku, najzastupljeniji dolazak automobilom, ali raste korištenje zrakoplova te pada udio dolazaka autobusom.
Enogastronomija, sportski, zdravstveni i drugi oblici turizma sve važniji motivi dolaska gostiju
Iako odmor na moru, odnosno pasivni odmor motivira na dolazak u Hrvatsku više od polovice svih gostiju, njegova važnost značajno je smanjena u odnosu na 2014. godinu sa 75 posto na 55 posto, dok s druge strane sve veću važnost pri odabiru Hrvatske kao destinacije imaju gastronomija i motivi povezani s aktivnim odmorom. Kao motiv dolaska javljaju se iskustva i doživljaji, gastronomija, upoznavanje prirodnih ljepota, zabava, bavljenje sportom i rekreacijom te niz drugih motiva kao što je wellness i zdravstveni razlozi.
Glavni izvor informacija je Internet na koji se oslanja 44 posto gostiju. Nakon Interneta slijede mediji putem kojih informacije prikuplja 25 posto turista, preporuke rodbine i prijatelja za 24 posto te prijašnji boravak za 18 posto gostiju. Svaki drugi gost rezervira smještaj izravno sa smještajnim objektom, a 38 posto koristi usluge turističke agencije pri rezervaciji smještaja. Također, povećava se udio gostiju koji unaprijed rezerviraju smještaj, a raste i udio onih koji smještaj rezerviraju više od tri mjeseca prije polaska na put.
Hrvatska ispred konkurencije u kvaliteti smještajne i ugostiteljske ponude, ljepoti krajolika i čistoći te sigurnosti
Prema ocjenama ispitanika najbolje ocijenjeni elementi ponude Hrvatske su ljepota prirode i krajolika, ljubaznost osoblja u smještajnom objektu, osobna sigurnost, pogodnost za provođenje obiteljskog odmora i ugođaj (‘atmosfera’). Ujedno su ti aspekti ponude uz kvalitetu
smještajne i ugostiteljske ponude, elementi kojima su ispitanici dali bolje ocjene Hrvatskoj nego li konkurentskim destinacijama kao što su Portugal, Španjolska, Italija, Turska, Francuska, Grčka, Slovenija, Crna Gora.