Kad je nekidan ugledala novac koji je počeo ispadati iz kuverte, mlada Šibenčanka ostala je šokirana. Naime, vidjela je obrazac s anketom, ali i 40 kuna što ju je potpuno iznenadilo, toliko da nam se odlučila javiti u redakciju s pričom kako bismo provjerili u čemu je stvar. I doznali smo da je ‘kvaka’ zapravo u novom načinu istraživanja preko kojeg će se ljudima u budućnosti kompenzirati njihovo izgubljeno vrijeme.
– Čim sam ugledala na kuverti logo Ipsosa, pomislila sam ‘jao, još jedna dosadna anketa’. Reda radi, otvorila sam kuvertu, a iz nje je počeo izlijetati novac! Mislila sam da se netko zeza ili da su novčanice lažne, ali onda sam i pročitala da mi zapravo plaćaju za izdvojeno vrijeme kod ispunjavanja anketa. Nevjerojatno! Ovo je neki anketni pro level – prepričava nam čitateljica svoje čuđenje pri dobivanju te zanimljive omotnice.
Hoće li ispuniti anketu, kaže, još uvijek ne zna, iako sad kao da ima obvezu s obzirom da je primila novac na kućnu adresu. S druge strane, u Ipsosu, agenciji koja provodi istraživanje, kažu da bi im bilo drago da odgovori na anketu, a ako ne želi, novac ne treba vratiti. Ipak, poanta s novcem leži u činjenici da je prvi cilj takvog načina anketiranja provjeriti hoće li ljudi, kad dobiju novac, ispuniti anketu.
– Ovo je istraživanje novih metodologija. Inače dajemo neki mali poklon kao zahvalu što ljudi sudjeluju u istraživanju. To su obično vaučeri dm-a i Lidla, no ovaj put odlučili smo se na novac. Riječ je o simboličnom iznosu od 40 kuna, a za njegovu ‘donaciju’ dobili smo dozvolu Porezne uprave. Zapravo eksperimentiramo jer želimo vidjeti koliki će biti odaziv ljudi u grupama onih koji su dobili novac i onih koji nisu – objasnila nam je voditeljica istraživanja u Ipsosu Tatjana Petrović.
U istraživanje je, kaže, uključeno oko tisuću judi koji su zbunjeni i nepovjerljivi. Inače, anketiranje se provodi u Njemačkoj, Portugalu i Hrvatskoj, a tema je demografija koja je drugi cilj anketiranja.
– Prosječan ‘response rate’, odnosno odaziv na ankete je 30 posto, a sada nas zanima kako će to biti kada pošaljemo preporučeno pismo na adresu – istaknula je Petrović.
Pitanje je koliko će online anketa pojefitniti stvari jer terenske ankete su jako skupe zbog činjenice da morate platiti anketara i njegove putne troškove. U Portugalu i Njemačkoj ispitanici dobivaju pet eura, a u Hrvatskoj protuvrijednost tog novca, dakle 40 kuna, pojašnjava voditelj novog načina anketiranja zadužen za Hrvatsku, Ivan Čipin s katedre za demografiju Ekonomskog fakulteta u Hrvatskoj.
– U Europi je standard da se plaćaju ankete, pogotovo znanstvene, a uvjetne se plaćaju najviše, čak i do 100 kuna. Ideja je da se ispitanicima treba zahvaliti na izgubljenom vremenu. Zasad odaziv ide iznad naših očekivanja jer smo u par dana dobili 450 anketa, a očekivali smo ih tristotinjak. Nismo mogli pretpostaviti kako će ljudi reagirati. Evo, zovu novinare – rekao nam je Čipin.
No, ništa manje nije važan ni sadržaj ankete demografskog karaktera koji će pokazati kako točno žive hrvatske obitelji. Riječ je o vodećem međunarodnom istraživanju Generations&Gender Programmeu koje se svake tri godine na istom uzorku provodi u petnaestak europskih zemalja još od 2000. godine.
Ipak, oni koji ne odgovore online, prvo će dobiti dva pisma kao podsjetnik, a potom anketar ide na teren. Zapravo, za tih 40 kuna gotovo ćete sigurno odgovoriti na anketu…