Posjetili smo Split i Zadar, a kad smo se vratili u Šibenik, pomislio sam: ‘Ajme dobro je, nazad smo kući.’ Riječi su to Libanonca Jalala Jezzinija, jednog od desetak studenata bremenskog mastersa iz turizma koji su jučer u Gradskoj vijećnici pripremali, naposljetku i održali, prezentaciju marketing strategije Krešimirova grada.
Pripreme kako bi sve prošlo u najboljem redu, nervoza, njemačka preciznost i točnost, iako nitko od studenata poslijediplomskog mastersa nije iz Njemačke… Sve se to vidi, ali i osjeća u zraku. Pitamo Jalila, porijeklom iz Beiruta, kako doživljava Šibenik, s poslovne i privatne strane…
– Dođete među ljude i vidite da žive normalno. Kao turist se definitivno možete stopiti s ovim ljudima, probati vašu hranu, način života – priča nam Jalil i napominje kako turističke destinacije danas idu prema pretjeranoj komercijalizaciji.
– Upravo je snaga Šibenika u tome da nije iskomercijaliziran. Kad dođeš u kafić, konobari te pitaju želiš li kušati hrvatsko pivo, ako odeš u restoran, želiš li hrvatsko jelo. Toga nedostaje, primjerice, u Zadru i Splitu – govori Jalil dok s kolegicama i kolegama iz cijelog svijeta priprema prezentaciju.
Nakon dva dana u hostelu Indigo, veli, ljudi na ulici su ih počeli pozdravljati. Odmah se tu stvara osjećaj kao da su doma i tu je snaga Šibenika. S njime se u potpunosti slaže jedina Hrvatica u šarolikoj grupi malo starijih studenata koji se dodatno obrazuju. Riječ je o zagrebačkoj pravnici Katarini Simić koja nam objašnjava što im je zapravo cilj.
– Praktički radimo brendiranje grada i miks marketing strategiju za Šibenik. Niste, kako bi se reklo, turistificirani. To treba očuvati i nadograditi – pojašnjava Katarina dok u ruci drži smjernice za prezentaciju. Trema je tu, kaže, ali nije strašna…
– Kada dolaze u destinaciju, turisti ne traže umjetne plaže, niti žele vidjeti nešto umjetno. Žele iskusiti život kakav žive lokalci – sukus je razmišljanja mlade pravnice koja svoj poslovni život vidi u turizmu.
Strka, gungula, namještanje stolica… Tko kad govori? Odavno ovako živo nije bilo u Gradskoj vijećnici. Čini se kako grupom, uz Katarinu, ‘komandira’ mlada djevojka iz Belizea. Ime joj Amber Rivera.
– Sa svojim znanjem, ali i iskustvom koje smo dobili ovdje, shvatili smo da Šibenik ima ogroman turistički potencijal. Ovo je moj prvi posjet Mediteranu i fascinirana sam originalnošću, poviješću, malenim gradom i ovakvim načinom turizma – na skoro materinjem engleskom nam kazuje Amber koja je dodatno znanje potražila u Njemačkoj.
Iz prikrajka je pozorno sve promatrao prosijedi gospodin za koga smo istog trenutka pomislili da je profesor. I nismo promašili… Mentor Felix Herle objasnio nam je da njegovi studenti na kraju programa imaju praktički projekt, izaberu destinaciju i predstave je. Slučajno je to bio baš Šibenik jer Katarina, porijeklom iz Zagreba, ima kuću u Vodicama, a o Krešimirovu gradu je čula samo dobre priče… Poslala je upit, dobila odgovor. Ubrzo je sve dogovoreno u suradnji s Veleučilištem u Šibeniku i mladi internacionalci su stigli.
– Sada sam čuo kolege i baš sam si mislio: ‘Oh, to bih i ja rekao’. Kad sam se vratio iz Splita u Šibenik, osjetio sam se kao kući. Ovdje se stvarno možeš odmoriti, što čini razliku između vas i ostalih gradova – objašnjava profesor i prča nam gdje je sve bio. Nezaobilazni su, naravno, bili Krka, tvrđave, šetnica…
– Šibenik je stvarno prekrasan grad – odjednom će njemački profesor.
Međunarodna suradnja je itekako bitna za šibensko Velečilište, kako za studente, tako za profesore, naglašava Tanja Radić Lakoš, prodekanica za nastavu šibenskog VUŠ-a.
– Studenti s bremenskog MBA-a već šest godina putuju Europom i na taj način rade svoje projekte. Ovo je prvi korak suradnje. Zašto mi ne bismo otišli u Bremen kod njih. Otvorili su nam oči da doživimo naš grad na drugačiji način – rekla nam je Radić Lakoš te zaključila kako je ponekad dobro da nam dođe netko iz Nepala, Belizea ili Libanona i kaže što valja, a što ne…