Lučka uprava Šibensko-kninske županije izradila je analizu kojom je definirala mjere i akcije s ciljem poboljšanja pristupačnosti luka i željeznica u županiji te nacrt Lokalnog akcijskog plana za integraciju luka u pomorskoj i željezničkoj mreži. Taj plan bit će dio Strateškog dokumenta Europske unije.
– Prvi put na razini županije imamo jedan takav Lokalni akcijski plan na temelju kojeg će se sutra moći financirati neki projekti i ovo nam je prva takva suradnja s renomiranim i daleko većim lukama od naše. Na temelju ovog plana, kao reference, i drugi će moći prijavljivati projekte iz tog područja, primjerice Prometno-tehnička škola – kaže Željko Dulibić, ravnatelj Lučke uprave Šibensko-kninske županije.
Županijska Lučka uprava jedan je od partnera u projektu ISTEN – ‘Integrated and Sustainable Transport in Efficient Network’, koji je ove godine ušao u posljednju, treću godinu provedbe. Projekt ISTEN se kroz svoju provedbu fokusirao na definiranje devet lokalnih akcijskih planova, odnosno detaljnih instrumenata planiranja u kojima se navode glavne intervencije i mjere potrebne za rješavanje pojedinih identificiranih uskih grla u svrhu poticanja integracija luka u pomorskoj i željezničkoj mreži koja su povezana s transnacionalnim koridorima i lukama.
– Cilj projekta je povezivanje svih luka u okviru ADRION regije sa zaleđem željezničkim prugama. To je bolji, učinkovitiji, jeftiniji i ekološki prihvatljiviji transport od cestovnog. Naša situacija nije bajna, mala smo luka, a ni željeznička infrastruktura nije razvijena. I naš teretni promet jako je mali u odnosu na luke partnere u projektu. Željeznička infrastruktura ni na razini cijele države nije dobra, ali postoje najave Ministarstva prometa o ulaganjima u modernizaciju željezničke infrastrukture – napominje Dulibić.
Nacrti lokalnih akcijskih planova pod nazivom ‘Strategic Action Plan for the ADRION Region’ u sljedećim će mjesecima biti revidirani te će se preliti u zajednički portfelj ističući najrelevantnije aspekte svakog pojedinačnog LAP-a, njihove zajedničke značajke i glavne razlike. Ovaj će alat biti dostupan na web lokaciji ISTEN.
– U svrhu Izrade Lokalnog akcijskog plana, županijska Lučka uprava usredotočila se na više glavnih mjera kako bi definirali prevladavanje specifičnih uskih grla koja su prethodno identificirana u Analizi lokalnog stanja. Za svaku mjeru razvijen je tablica koja uključuje ključne informacije o uključenim dionicima, ciljevima, ključnim radnjama, problemima, vremenskom okviru za provedbu, procjeni rizika, izvorima financiranja, utjecaju na uska grla, koristi od implementacije integrirane mreže luka i čvorišta na regionalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini – kaže Danijela Lešo, stručna suradnica u županijskoj Lučkoj upravi.
Ovom projektnom aktivnosti predstaviti će se ključni element za definiranje budućih ulaganja i mogućnosti za poboljšanje konkurentnosti regije ADRION i integraciju različitih čvorova logističkog lanca. Nakon što se usvoje, lokalni akcijski planovi projektnih partnera navoditi će korake u ostvarivanju ciljeva za buduća razdoblja do 2030. godine.
ISTEN projekt je sufinancirala Europska unija iz INTERREG ADRION programa (Jadransko-jonski program transnacionalne suradnje 2014.-2020.). Projektni konzorcij sastoji se od 10 projektnih partnera iz sedam europskih zemalja: Lučka mreža Istočnog Jadranskog mora – luka Trst (Italija), Luka Koper (Slovenija), Lučka uprava Thessaloniki (Grčka), Luku Bar Akcionarsko Društvo (Crna Gora), Lučka uprava Šibensko-kninske županije uz još tri znanstvene institucije koje uključuju vodećeg partnera – Sveučilište Mediterranea u Reggio Calabrija (Italija), Institut za transport i logističke osnove Bologna (Italija) i Centar za istraživanja i tehnologiju Hellas (Grčka), kao i sve ostale relevantne dionike kao što su Regionalni Koncil Durresa (Albanija) i Privredna komora Srbije (Srbija).
Cilj ISTEN projekta je dati značajan doprinos razvoju integrirane mreže luka i logističkih čvorišta na razini područja koja obuhvaća ADRION, poboljšavajući intermodalne veze morskih luka ADRION prema zaleđu i gurajući željeznički teretni tok i priključke na zadnji kilometar do koridora TEN-T – Baltik -Adriatic, Mediteran, Orient / East-Med i Skandinavsko-mediteranski koridor. U tu svrhu, projektni partneri su odabrali ključne institucionalne i privatne dionike logističkih i intermodalnih lanaca i uključili ih u lokalne radne skupine koje su se periodično sastajale radi razmjene informacija i identificiranja glavnih uskih grla koja postoje na lokalnoj razini, sprečavajući luku da postane učinkovito središte. Ta uska grla razvrstana su u pet različitih skupina: tržište, infrastruktura, poslovanje, institucionalni okvir, inovacije i tehnologije.