ASISTENTICA U NASTAVI: Sretna sam kad primijetim i najmanji pozitivni pomak kod učenice kojoj pomažem!

Gradu Šibeniku je u listopadu 2014. godine Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta odobrilo 716 tisuća kuna za financiranje asistenata u nastavi za djecu s teškoćama. U studenom iste godine njih 16 potpisalo je ugovor o radu i počelo pomagati učenicima, a u međuvremenu osigurani su asistenti za još troje prvašića za koje se nije na vrijeme stigla pribaviti potrebna dokumentacija. Pomogla je i Udruga Kamenčići koja je osigurala sredstva za još pet asistenata. Naime, prema članku 6. Pravilnika o školovanju učenika s teškoćama, učenici se školuju u redovnim školama, ali po prilagođenom programu, uz skraćivanje nastavnih sadržaja. Asistente su dobili upravo učenici sa specifičnim teškoćama koji se školuju po prilagođenom programu.

SURADNJA I KOMUNIKACIJA SU KLJUČ USPJEHA

Šest mjeseci nakon što je projekt zaživio, posjetili smo Osnovnu školu Juraj Šižgorić u kojoj s učenicima s teškoćama rade četiri asistenta, po jedan u prvom, trećem, petom i šestom razredu.

– Projekt se od samog početka pokazao vrlo uspješnim. Doduše, imali smo malih problema jer su se nastavnici osjećali pomalo nelagodno zbog pomisli da će im netko novi sjediti u razredu i promatrati njihov rad, možda ih i kritizirati, ali njihovi su se strahovi vrlo brzo pokazali neutemeljenima. Pokazalo se da su im asistenti vrlo dobra i dobrodošla pomoć, jer u razrednom odjelu s dvadesetak učenika vrlo je zahtjevno pravilno rasporediti pozornost na sve učenike, i k tome se još dodatno posvetiti učeniku s teškoćama u radu. Učitelji praktički ne primjećuju asistente u učionici, oni im pomažu da maksimalnu pažnju posvete ostalim učenicima. Roditelji su također jako zadovoljni projektom, pogotovo jer se nastoji odabrati što prikladniji asistent njihovom djetetu. Stručna služba škole, koju čine defektolog, logoped, psiholog i pedagog, u suradnji s liječnicima određuju tip i intenzitet teškoće, a onda traže što kvalitetnijeg asistenta. U odnosu na razdoblje od prije tridesetak godina, škole i stručne službe su bolje informirane, integracija je također napredovala, tako da sad tko god može ide u redovnu školu po prilagođenom programu ili se otvaraju posebni odjeli, pa je sad veći broj one djece koja se umjesto u specijalnoj školi školuju u redovnoj – kaže Helena Grubišić, defektologinja u Osnovnoj školi Juraj Šižgorić.

ASISTENTI

Ravnatelj Osnovne škole Juraj Šižgorić, Emil Smerdel, naglašava važnost komunikacije između roditelja, nastavnika, asistenta i stručne službe.

– Svi moramo stalno biti u kontaktu s ciljem što boljeg napretka učenika, i njihove sposobnosti usvajanja novih znanja i vještina. Ako se javi bilo kakav problem rješavamo ga odmah. Mi smo usko povezana cjelina kojoj je cilj napredovanje učenika, i ako bilo tko od nas zakaže, projekt je propao. U našoj školi vrlo lako ostvarujemo suradnju i komunikaciju, dobar smo i kvalitetan tim. Roditelji stalno komuniciraju s asistentima, a asistenti u slučaju bolesti posjećuju učenike kući, donose im nastavni materijal i pomažu u svemu u čemu se ukaže potreba – napominje Smerdel.

ŠKOVRLJ: POSAO ME ISPUNJAVAJA

Julija Škovrlj već je drugu školsku godinu asistentica učenici šestog razreda. Od 2011. godine kao asistentica radila je preko Udruge Kamenčići, a ove je školske godine prebačena na gradski projekt. Iako je posao koji obavlja vrlo zahtjevan, jako je zadovoljna radom. Posao je ispunjava i sretna je kad primijeti i najmanji pozitivan pomak kod djevojčice kojoj pomaže, a pomaka ima, djevojčica je u odnosu na prošlu godinu mnogo samostalnija.

– Svaki dan s učenicom kojoj pomažem sjedim u klupi. Zajedno pratimo nastavu i pomažem joj u svemu. Istaknula bih da nikako ne nastojim obavljati posao umjesto nje, ne prebacujem njene obaveze na sebe, nego je potičem da u radu bude što samostalnija, da sama napravi što je moguće više kako bi jednog dana bila samostalna osoba – objašnjava Julija. S njom se slaže i ravnatelj Smerdel.

– To se pokazalo kao izvrstan pristup koji pokazuje rezultate. Djeca lakše usvajaju sadržaje, lakše se integriraju u okolinu i generalno gledajući, samostalnija su. Ako asistent preuzme posao učenika, nećemo postići ništa, jer će učenici sutra izaći iz škole nesposobni za rad i život. Zajednički interes svih nas je da ih naučimo na samostalnost radi ostalih životnih potreba i zadataka koji ga čekaju kad izađe iz škole – smatra ravnatelj.

asistent_u_nastavi

Julija je s roditeljima učenice kojoj pomaže u stalnom kontaktu.

– U jako smo dobrim odnosima i čujemo se na dnevnoj bazi. Vodim dnevnik rada i obavještavam ih o svemu. Razmjenjujemo iskustva i savjete te pratimo pomake svaki dan. Roditelji moraju uvijek biti obaviješteni o svemu – nastavlja Julija. Zadovoljna je i atmosferom u školskom kolektivu. Nastavnici su je vrlo dobro prihvatili i maksimalno se trude olakšati joj. U dosadašnjem radu nije naišla na nikakve probleme, ističe samo pozitivna iskustva.

I ravnatelj Smerdel i asistentica Škovrlj smatraju da kod asistiranja učenicima s teškoćama nije presudno pedagoško obrazovanje.

– Asistent može imati i srednju školu, nije toliko bitno teorijsko znanje kojim raspolaže nego osjećaj za rad. Važno je osjetiti kako dijete reagira, koje su mu potrebe, kako ga ‘pročitati’. Taj ljudski kontakt je nešto što se ne stiče obrazovanjem, ili ga imaš ili nemaš – objašnjava Smerdel.

POMAŽE I UDRUGA KAMENČIĆI

Osim lanjskog projekta asistenata u nastavi, čiji je voditelj bio Mario Kursan, pomoćnike je još 2011. godine omogućila i Udruga Kamenčići. Trenutno ih radi osam, i to u OŠ Juraj Šižgorić, OŠ Čista Velika, OŠ Vodice, OŠ Ivan Meštrović u Vrpolju te Katoličkoj školi.

– Nakon što Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta odobri zahtjev za rad i da potrebne dozvole, najveći problem s kojim se Kamenčići susreću su financije. Prvo smo se financirali putem javnih radova, 2012. preko Ministarstva socijalne politike i mladih, a preko Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta od 2014. godine – priča nam Julija.

Defektologinja iz OŠ Juraj Šižgorić Helena Grubišić zaključuje kako su se asistenti u nastavi pokazali su se kao jako dobar projekt.

– I sljedeće godine ćemo ih u skladu s potrebama škole tražiti još više, iako još nismo sigurni kako će projekt dalje funkcionirati. U svakom slučaju, zadržat ćemo postojeće. Prema procjeni stručnog tima, potrebna su nam još tri do četiri asistenta, i ako roditelji odobre, tražiti ćemo dopuštenje Ministarstva – kaže Grubišić.

 

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.