Facebook profil šibenskog kulturnjaka Željka Kolopera prava je riznica fotografija starog Šibenika.
Na dolje priloženoj fotografiji, preuzetoj s Koloperovog profila, jasno se vidi željeznička pruga s teretnim vlakom koja vodi sve do ‘mula Krke’, a s dešifriranjem natpisa na zgradi pokraj današnjeg ‘hotela Krka’ imali smo problema.
Za pojašnjenje fotografije stoga smo priupitali profesora na šibenskom Veleučilištu i predsjednika Gradskog vijeća, dr. sc. Ivicu Poljička. Priča će vas zasigurno odvesti na neplanirano putovanje u prošlost.
– Fotografija je najvjerojatnije nastala dvadesetih godina prošlog stoljeća, nakon Prvog svjetskog rata – započeo je Poljičak.
– Da bi pruga uopće tu mogla proći bilo je potrebno nasuti prostor današnjeg autobusnog kolodvora, nekadašnju uvalu Draga. Projekt za nasipanje bio je gotov oko 1905. godine, a radovi su krenuli 1910. Želim napomenuti da se Šibenik tada ubrzano razvija u lučki grad, a to u ono vrijeme nije bilo moguće bez željeznice – pojašnjava profesor Poljičak.
Željeznica koju vidimo na fotografiji bila je u prvom redu sagrađena zbog izvoza ugljena iz siveričkog rudnika, zbog čega je u konačnici Šibenik i dobio željeznicu, što se dogodilo 4. listopada 1877. Rudnik je u to vrijeme bio u vlasništvu tvrtke Monte Promina. Zgradu koja se vidi na slici sagradio je Ante Makale, a bila je poslovna zgrada, o čemu svjedoči i natpis Adria Boksit, u što je Monte Promina promijenila ime – priča Poljičak i dodaje da je zgrada bila još veća, ali je pretrpjela velika oštećenja u zračnom bombardiranju Šibenika tijekom Drugog svjetskog rata.
– Po ugljen su u šibensku luku dolazili parobrodi, a taj se dio obale kolokvijalno zvao ‘Garbunara’. Izvoz se kasnije širio, a ovaj kolosijek bio je u funkciji sve do Drugog svijetskog rata, kada je pretrpio oštećenja. Iako ne više u funkciji, tračnice su na rivi postojale sve do gradnje benzinske pumpe. Nakon Drugog svjetskog rata obala se sređuje i obnavlja i ovaj dio izvoza gubi na važnosti zbog smanjene djelatnosti rudnika u Siveriću. Adria Boksit se, kao i ostalo privatno vlasništvo, nacionalizirala – rekao nam je za kraj Ivica Poljičak.