INTERVJU: JAKOV TERZANOVIĆ: Podi su i objektivno broj jedan u Hrvatskoj

Agencija za investicije i konkurentnost Republike Hrvatske proglasila je šibensku poduzetničku zonu Podi najboljom poduzetničkom zonom u Hrvatskoj. Jakov Terzanović, direktor tvrtke Podi d.o.o. u Kristalnoj dvorani zagrebačkog hotela Westin, u skopu investicijske konferencije ‘Invest HR’ primio je priznanje koje mu je uručio potpredsjednik Vlade i ministar regionalnog razvoja i fondova Branko Grčić. Zonu Podi najboljom u Hrvatskoj proglasio je ocjenjivački sud sastavljen od predstavnika institucija nadležnih za realizaciju investicijskih projekata, a na temelju jasno definiranih preduvjeta i kriterija.
Koliko je ova nagrada važna za šibensku zonu ne treba puno lamentirati. Kada vas najboljima proglase u vremenima teške krize koja je doslovce progutala brojne poduzetnike i tvrtke, a one koji su je nadživjeli osakatiula za dobar dio poslovnog kolača, tada je to uspjeh koji vam daje za pravo da se radujete i s optimizmom gledate ispred sebe. Truda koji je uložen u poduzetničku priču Šibenika ponajbolje je svjestan Jakov Terzanović, čovjek koji je, uz kratki prekid, od prvog dana na čelu šibenskih Poda.
VELIKA OBVEZA
Koliko je za vas značajno priznanje koje ste primili? Ipak ste već deset godina u Podima te ste sudjelovali u uspostavi zone i u pregovorima gotovo sa svim poduzetnicima koji su bili zainteresirani za Pode.
Moram priznati da sam iznimno sretan zbog ovog priznanja. Međutim, bez obzira što sam u Podima od samog početka realizacije tog projekta, dakle uopće uspostave industrijske zone na današnjoj lokaciji, i što sam prošao sve faze realizacije, ovo priznanje shvaćam prvenstveno kao priznanje mom gradu Šibeniku i našoj županiji. Trebalo je proći težak i dug put od odluke da se krene u realizaciju izgradnje poduzetničke zone, pa do priznanja koje smo dobili kao najuspješnija zona u Hrvatskoj. Za to je trebalo punih deset godina rada. To je dokaz da se ništa vrijedno ne postiže preko noći.
Tijekom zadnjih desetak godina susreo sam se s mnogim poslovnim ljudima ali i premjerima, ministrima, mnogim veleposlanicima u RH i drugim državnim dužnosnicima.
Sve projekte na Podima, od izgradnje infrastrukture do izgradnje pojedinih objekata sam pomno pratio, a bilo ih je do danas mnogo. Rezultat toga je da danas mnogo više cijenim svaki poduzetnički projekt nego što je to bilo ranije.

terzanovic-podi
Koliki je, prema vašem mišljenju, priznanje vjetar u leđa samoj zoni u smislu rejtinga?
Dobiti ovakvo priznanje za mene je radost, ali još više velika odgovornost. Sada trebamo ‘zapeti’ još jače svi zajedno. Na primjeru Poda to nije nikad bio problem. Da odgovorim na vaše pitanje, ovo priznanje će sigurno imati veliki učinak na promociju naše zone, a što se tiče rejtinga u Hrvatskoj – on je neupitan. U ovim, za gospodarstvo, teškim vremenima svaka investicija na Podima zlata je vrijedna, a ovo priznanje će sigurno pomoći boljoj realizaciji naših planova, te će istovremeno skrenuti pažnji investitora na našu zonu. Biti najbolji u poduzetništvu u Hrvatskoj u ovim teškim vremenima, kada se posluje otežano i uz mnogo problema, najbolja je reklama koju jedna zona poput Poda može dobiti.
Na koje biste mjesto smjestili zonu Podi kada je sagledavate u kontekstu ostalih hrvatskih poduzetničkih zona? Što to mi imamo, a ostali nemaju?
Pa, općenito mislim da i nije od presudne važnosti na koje mjesto bih ja smjestio Pode, ali ovim priznanjem su nas na prvo mjesto u Hrvatskoj smjestili ljudi koji se bave ovim poslom. Mislim da smo mi Šibenčani često previše samokritični za razliku od drugih sredina. Takav stav katkad nije dobar, osobito kada govorimo o poduzetničkoj klimi. Struka je rekla svoje, i mislim da bi nam to mišljenje svima trebalo biti podstrek da dademo malo bolju šansu šibenskim projektima i proizvodima.
Želim ovdje istaknuti da su naši Podi drugačiji od mnogih drugih zona u Hrvatskoj po tome što okupljaju oko pedeset poduzetničkih projekata koji su u različitoj fazi realizacije. Njihovom realizacijom očekujemo da bi na Podima bilo oko 1.200 zaposlenih radnika. Drugo što nas izdvaja od svih drugih zona je činjenica da smo spremni primiti investitore koji imaju potrebe i za najvećim parcelama. To je prednost naspram mnogih drugih zona, ta mogućnost daljnjeg širenja i razvijanja. Evo, upravo je u tijeku natječaj za prodaju parcele površine deset tisuća metara četvornih na koju će nakon provedbe natječajnog postupka stići još jedan poduzetnik.
podi3
Koliko je još na Podima neiskorištenog prostora za prodaju poduzetnicima?
Ja to ne bih nikako zvao neiskorištenim prostorom. To je prostor koji je opremljen infrastrukturom i koji je spreman primiti investitore s različitim potrebama i zahtjevima. Konkretno, imamo parcele površine 2,5 tisuće metara četvornih, ali i parcele od sto tisuća kvadrata, pa i više. Zbog toga smo mnogima interesantni. Grad Šibenik je imao dovoljno mudrosti za takav strateški iskorak u izgradnji infrastrukture na Podima. Kad god se infrastruktura gradila, gradilo se više nego što je bilo potrebno tog trenutka, kako bismo dočekali spremni naredne investicije. To je bio pun pogodak jer investitori ne mogu čekati dvije ili više godina da im vi izgradite prometnicu s infrastrukturom. Investicije se ugovaraju da bi se realizirale čim prije, a ne da, kao što se to često događa, investitori morakju čekati lokalnu samoupravu da im osigura infrastrukturu. Činjenica da su Podi potpuno opremljeni daje nama Šibenčanima jednu potpuno drugačiju pregovaračku poziciju, ali i dodanu vrijednost.
Kazali ste da je na Podima u različitim fazama oko pedeset projekata, pretpostavljam da se to odnosi na broj poduzetnika. Bave li se svi isključivo proizvodnjom?
Tako je, riječ je o oko 50 poduzetnika, a što se tiče vrsta djelatnosti, moram kazati kako je najzastupljenija proizvodnja. To i jest bila primarna funkcija zone, te smo na tome, unatoč svim poteškoćama, svih ovih godina ustrajali. Ima, dakako, i servisnih djelatnosti, te manjim dijelom i trgoivine, ali proizvodnja na Podima uvijek je bila i ostat će primaran pravac kod odabira poduzetnika. U postojećim pogonima trenutno radi oko tisuću radnika, no kao što sam kazao, ta će brojka narasti nakon što se izgrade svi pogoni na oko 1.200 radnika.
Je li bilo propalih investicija otkako je zona proradila i kako su općenito vaši poduzetnici prebrodili krizu?
Gospodarska kriza uzela je svoj danak. Da je nije bilo, danas bi na Podima bilo možda 1.400 zaposlenih. Neke su tvrtke propale, neke su prebrodile krizu i nastavile uspješno poslovati. Teško mi je gledati kako tvrtke propadaju, naročito domaće. Bez domaćih proizvodnih tvrtki nema nam spasa, u to sam uvjeren. To nikako ne znači da nam ne trebaju strane investicije, još bolje ako se radi o zajedničkim ulaganjima s domaćim tvrtkama. Imamo mi na Podima i stranih ulaganja. Podsjetio bih na činjenicu da je prije nekoliko mjeseci svoj pogon izgradila tvrtka Bio ulje koja se bavi prikupljanjem i skladištenjem otpadnih jestivih ulja, a parcelu na Podima kupila je Poljska Tvrtka Multi mobil cube d.o.o. Riječ je o tvrtci koja se bavi proizvodnjom i prodajom mobilnih kućica, te montažnih objekata većih gabarita.

podi
Poljaci su nas opako uciljali. Već dva poljska pogona praktički su stigla na Pode. Zašto toliki interes baš iz te zemlje?
Kao što je vidljivo, imamo odličnu suradnju s Poljacima preko poljskog Veleposlanstva. U ovom trenutku mogu najaviti kako je još jedna poljska tvrtka zainteresirana za dolazak na Pode ali ne bih detaljnije pričao o tome. Ipak je to tek iskazivanje interesa. Zato bih podsjetio kako je tvrtka Bio ulje zaposlila četiri djelatnika u svom pogonu, a tvrtka Multi mobil cube d.o.o. u radni odnos primila je 25 osoba.
NOVI PRISTUP
Iako je ovo priznanje velika stvar, jeste li do kraja zadovoljni razvojem situacije na Podima? Što biste još željeli postići?
Već sam spomenuo da mi ovo priznanje godi, ali mi je i veliki teret. Već neko vrijeme radimo na novom, rekao bih, modernijem pristupu u razgovorima s investitorima i promociji zone. Još je rano o tome govoriti, ali želim da budemo još bolji i uspješniji. Svaka nova investicija, ma kolika ona bila, veliki je uspjeh.
Postoje li najave za neke nove investicije na Podima?
Kad govorimo o novim investicijama, važno je napomenuti da je za privlačenje investicija vrlo važna dobra poduzetnička klima. Ona ne podrazumijeva samo kvalitetnu industrijsku zonu već i još mnogo toga drugog. Ukoliko Šibenik postane sveučilišni centar, a po svemu sudeći hoće, ako uspijemo zadržati mlade ljude da ne odlaze iz grada, mnogo smo napravili. Osim toga, Šibenik je svakim danom sve interesantnija turistička destinacija, što je također vrlo važno za stvaranje pozitivne slike o našem gradu. I na kraju, uz kvalitetnu industrijsku zonu s kvalitetnom uslugom prema poduzetnicima, mislim da s pravom možemo biti optimisti.
Na kraju ovog razgovora dozvolite mi da se zahvalim svima koji su na bilo koji način sudjelovali u realizaciji projekta zone Podi, od Delegacije Europske komisije u RH koja je kroz projekt CARDS 2002 prva financirala infrastrukturu na Podima, Vlade RH koja je omogućila da grad Šibenik dobije u vlasništvo teren na Podima i koja je od početka financijski pratila izgradnju zone do Grada Šibenika i Šibensko-kninske županije te svih poduzetnika koji su vjerovali u ovaj projekt i koji danas posluju u našoj zoni.

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.