" "
Više

    " "

    Petar Mišura: Najvažnija stvar u Županiji na koju se troši novac je promocija župana Pauka

     

    Sjednica Županijske skupštine bila je prilično burna, osobito oko smanjenja viječnićkih naknada radi uvođenja rodiljnih naknada u županiji, a nastavila se prepucavanjem u medijima između vas i župana Gorana Puka. Župan je sugerirao da napravite dijete, a da će vam on platiti naknadu. Je li to normalan dijalog među javnim osobama?

    To je ispod razine bilo kakve političke komunikacije. Ne radi se ovdje o pojedinačnom djetetu, već o činjenici da je naša županija, zajedno s Ličko-senjskom županijom, demografski najugroženiji prostor Republike Hrvatske. Između dva popisa izbubili smo ogroman broj stanovnika, imamo konstantno veći broj umrlih nego rođenih, a indeks starosti toliko je visok da se šibensko-kninski prostor u dogledno vrijeme sam neće moći obnoviti s prirodnim prirastom, već isključivo doseljavanjem stanovnika. Dakle, situacija je uistinu dramatična, podaci su zastrašujući, a to vidimo i prema podatku da je u nekim općinama županije broj stanovnika starijih od 70 godina veći nego broj osoba mlađih od 18 godina. Županija, međutim, ne provodi nijednu mjeru kojom bi se negativni trendovi makar pokušali ublažiti. Moje je prijedlog bio da se simbolički izdvoji 1.000 kuna od naknada skupštinara. No, neki su smatrali da taj iznos nije simboličan i bilo im je bitnije da vijećnici imaju 50 kuna višu naknadu, županijska uprava da ima tri posto veći iznos bruto plaća, te da se povećava županova ionako velika stavka za promidžbu sa 800 tisuća na milijun i pedeset tisuća kuna.

    Je li takvo povećanje opravdano u recesijskim vremenima, osobito kad je poznato da je proračun županije u 2015. smanjen za šest posto u odnosu na prethodnu godinu?

    Općenito su troškovi ureda župana potpuno neopravdano bili previsoki i prije ovog novog povećanja. Jednako kao što je potpuno neopravdano i, zapravo, nevjerojatno da je odjel s najviše zaposlenih djelatnika u područnoj upravi baš Ured župana. Iz same te strukture jasno je da je promocija aktualnog župana najvažnija stvar o kojoj se brine u Županiji i na koju se troši novac poreznih obveznika.

    NEMA RAZVOJNOG PRORAČUNA

    Kad pričamo o proračunu, je li županijski proračun donesen za 2015. godinu razvojni?

    Nijedan dosadašnji županijski proračun nije bio razvojan. Jedini element razvoja u ovom proračunu za 2015. je jamstveni fond za prerađivačku industriju koji je pokrenulo Ministrarstvo gospodarstva zajedno s Razvojnom agencijom Šibensko-kninske županije. Osim toga, stavka kojoj se radujem jest još i ona o ulaganju u tvrđavu sv. Nikole, koja je u proračun ušla nakon dvije godine potpune stagnacije, s obzirom da su dosad srestva u taj kulturni spomenik ulagali jedino Ministarstvo kulture i Grad Šibenik.

    S obzirom da je status tvrđave sv. Nikole još uvijek nedefiniran, te da postoje prijepori između Grada Šibenika i Županije oko toga tko bi njome trebao gospodariti, što mislite, što jedna takva gesta Županije znači? Vidite li vi u tome poruku da Županija neće podustati od sv. Nikole?

    Zapravo me to uopće ne zanima. Bilo tko, tko ulaže u taj objekt s dobrom namjerom dobro je došao. Uvijek govorim da pravni status nije primaran. No, ono što me smeta jesu izjave županijskih čelnika kako je tvrđava nastavak šetnice kroz kanal sv. Ante. To je, naime, degradacija funkcije tvrđave, te njezinog povijesnog i kulturnog značaja. Ona sigurno nije nastavak šetnice, već integralni dio fortifikacijskog sustava grada Šibenika. I bez obzira tko će biti onaj koji upravlja, mislim da se sa sve četiri tvrđave mora upravljati zajednički.

    Možete li sagledati ukupno pa kazati, je li aktualna garnitura na vlasti u županiji, koja već bilježi drugi i pol mandat, izdignula ovaj prostor razvojem, projektima ili na neki drugi način iznad prosjeka?

    Apsolutno ne. U dva i pol mandata najvažniji prometni projekt, brza cesta Šibenik – Drniš – Knin nije napravljena. Aktualni župan imao je istu stranku na vlasti na gradskoj, županijskoj i državnoj razini, bilo je to vrijeme booma u cestogradnji, pogledajmo samo što su napravili neki susjedni gradovi, poput Zadra ili Splita, no on to nije iskoristio. Unska pruga također nije pokrenuta. Što se tiče gospodarstva, postoje pojedinačni pokušaji poduzetnika koji su završili sretno, no riječ je o privatnim inicijativama koje bi ionako uspjele zbog sposobnosti onih mkoji su projekte pokrenuli i financirali. Podatak da je naša županija najnerazvijenija u jadranskoj regiji govori sam za sebe sve.

    Šibenski tjednik nedavno je pisao o činjenici da je samo jedan jedini poljoprivrednik svoj projekt prijavio i financirao preko IPARD-a, čime je koordinirala županijska razvojna agencija. S obzirom da se sami bavite fondovima, možete li komentirati je li takav mali odaziv kiks poljoprivrednika ili Županije?

    Ne vjerujem da postoji samo jedan sposobni poljoprivrednik u čitavoj županiji. Nadležni se uvijek za tako slab odaziv mogu ‘vaditi’ na imovinsko-pravne odnose, naslijeđe, ratna događanja, međutim sve to imaju i druge županije, poput Osječko – baranjske ili Zadarske, koje su, svemu tome unatoč, ipak mnogo uspješnije u povlačenju novca iz EU fondova od nas. Spomenuo bih i podatak o sufinanciranju izgradnje bazena od strane Ministarstva turizma, gdje je naša županija po odazivu bila najgora među svim jadranskim županijama. Najveća je zamjerka što se nije dovoljno radilo na razvoju gospodarskih subjekata da bi oni povukli određena sredstva za razvoj proizvodnje, nova zapošljavanja, razvoj industrijskih djelatnosti, unaprjeđenje proizvoda i slično.

    Kada tako nešto kažete bilo kojem predstavniku lokalne i područne samouprave dobit ćete odgovor kako nije njihova uloga da zapošljavaju ljude. Što bi to onda točno oni trebali napraviti kako bi doprinijeli boljem poslovanju gospodarstvenika?

    U Županijskoj se skupštini mogu čuti samo dva odgovora – nisam nadležan i to je demagogija. Trećeg odgovora nema. No, istina je posve drugačija – poticanje gospodarske djelatnosti jedna je od temeljnih uloga svake županije kao ustanove. Za to postoji Regionalna razvoja agencija. Ne vjerujem da nitko od poduzetnika nije zainteresiran za dobivanje bespovratnih sredstava, već ljudi jednostavno ne znaju kako do njih. Uloga Županije sve ovo vrijeme trebala je biti organizacija edukacija za poduzetnike, tribina na kojima bi se raspravljalo o problemima, ogranizacija stručnih klastera koji bi učvrstili poduzetničku poziciju na tržištu, i konačno, subvencioniranje djelatnosti poduzetnika, kao i dokumentacije koja je često jedan od prvih koraka na kojima se pada. Kako biste aplicirali na bilo koji od fondova ne samo EU-a, već i naših ministarstava potrebno je imati inicijalna sredstva. Poticanje, subvencioniranje i sufinanciranje takvih projekata osnovni je zadatak svake vlasti. Naša, županijska vlast na to je zaboravila.

    NE KORISTIMO RESURSE

    Kako objasniti podatak da smo kao županija, unatoč činjenici što imamo dva nacionalna parka, jedan park prirode, te prekrasne otoke ali i zaleđe, još uvijek i po turističkoj ponudi i rezultatima ispod ostalih jadranskih županija?

    Naša županija ima fantastične uvjete za razvoj turizma, Nažalost, uz trgovinu, turizam je jedina gospodarska grana koja je na našem područja rasla posljednjih godina. Turizam i dalje ima veliki potencijal za rast, vidi se to i na primjeru stare gradske jezgre Šibenika. No, ono što primjećujem kao nedostatak prije svega su hotelski kapaciteti, kako po broju soba, tako i po kvaliteti smještaja, a u posljednje vrijeme i po činjenici da su mnoge hotelske kuće u problemima. Nedostaje nam i cjelovita stratergija razvoja turizma. Kad se kaže Šibensko-kninska županija teško je taj prostor povezati s bilo kojom značajkom, temom ili vrstom turizma. Nismo se brendirali niti smo se istaknuli po ničemu posebno. Naša županija ima fantastične preduvjete, osobito za nautički turizam, te bi trebala biti perjanica Hrvatske. Dobri primjeri projekata koji mogu razvijati županijski turizam su svakako projekt hotela Šibenik u Mandalini i pripadajuće marine za mega jahte, te projekt hotela na Meduliću. Nažalost, takvih projekata nema mnogo. A kad se oni i dogode, naiđu na žestoku osudu oporbe.

    Aludirate na tišnjanski slučaj, napad lokalnog HDZ-a na milijunsku investiciju u luksuzni hotelski projekt na Jazini?

    Tako je i moram reći da mi nije jasno zašto takav projekt nailazi na osudu. Mislim da bi svaki načelnik u svom mjestu trebao napraviti ono što je napravio načelnik Ivan Klarin. Župan Pauk je kazao da je on bio povlašten jer je od države dobio zemljište, međutim ne dijelim to mišljenje. Grad Šibenik je dobio zemljište u zoni Podi, grad Drniš je dobio zemljište za svoju zonu te isto prodaju dalje. To što je cijena zemljišta za turističku djelatnost zbog atraktivnosti terena mnogo veća nego za gospodarsku stvar je tržišnih odnosa. Sve se te parcele, neovisno o njihovoj namjeni u kasnijem postupku prodaju putem javnog natječaja.

    Župan Pauk kazao je kako Klarinu ne zamjera što je investiciju pokrenuo, već što je bliži vlasti pa ima bolji prolaz?

    Evo, u Gradu Šibeniku je na vlasti HDZ, dakle suprotna opcija od vladajuće Kukuriku koalicije, pa smo svejedno dobili od države zemljište u iznosu od 500 tisuća kuna za izgradnju OŠ Vrpolje. Ne može se sve objašnjavati bliskošću s vladajućima. Na natječaju za suradnike u nastavi za djecu s posebnim potrebama Grad Šibenik dobio je novac za njihovo financiranje, a Županija šibensko-kninska nije, iako je na obje razine vladajući HDZ. Imate i primjer Osijeka, gdje kontinuirano nije na vlasti ista opcija kao u državi, pa je njihova razvojna agencija među pionirima u povlačenju novca iz EU i državnih fondova. Hoću reći, nije stvar političke pripadnosti već kvalitete pripremljenih projekata.

    Prebacimo se malo na politiku. Županijski HNS ste preuzeli nakon odlaska Petra Baranovića u reformiste. U kakvom ste stanju zatekli stranku?

    Sigurno da je odlazak čelnika HNS-a u županiji utjecao na stranačku atmosferu. Za medije Baranović je prije odlaska davao izjave iz kojih smo mogli iščitati da će otići, pa se to i očekivalo, a vidjelo se to i iz konstantnog pada u radu koji je bio zamjetan posljednjih godinu dana njegovog mandata. Njegovim odlaskom, da zaključim, organizacija je bila uzdrmana, no mogu kazati kako smo prošli kroz postupak stabilizacije te kako sad nastavljamo tamo gdje smo stali. Moram reći da je broj odlazaka članova bio manji no što smo očekivali, otišlo je svega pet ili šest posto članova.

    OČEKUJEM BOLJE REZULTATE

    Kakav je Baranovićev odlazak imao efekt prema biračima?

    To ćemo vidjeti na idućim izboriuma, ali mislim da se to neće osjetiti. HNS ima mnogo kvalitetnih ljudi i čvrstu organizacijsku strukturu. U samom gradu imamo veliki broj članova, čak 450, te smatram da ćemo polučiti jednake, ako ne i bolje rezultate nego na prošlim izborima.

    Zaposleni ste u Odjelu za gospodarstvo Grada Šibenika. U prošlom sazivu gradske vlasti bili ste na čelu tog odjela, a sad ste zamjenik pročelnika. Ako je Šibenik u posljednje vrijeme po ičemu poznat onda je to svakako vaš odjel, odnosno njegovi uspjesi u povlačenju sredstava. Koliko je sredstava otkako tamo radite povučeno u gradsku kasu?

    intervju2

    Teško je to reći. Imamo oko 30 projekata, vrijednosti od 20 tisuća, pa do 1,6 milijuna eura, koliko je iznosio projekt uređenja ljetne pozornice na sv. Mihovilu, ili 1,7 milijuna eura za projekt iNavisa. Što se tiče gradskog proračuna, svake godine je vidljivo po priljevu sredstava, oko deset posto novca stiže iz europske unije ili državnih fondova, i tu ne govorim o decentraliziranim sredstvima. Po tom postotku jedan smo od najuspješnijih gradova u Hrvatskoj.

    Koji bi bili najznačajniji projekti koje ste uspješno okončali?

    Osobno, najdraži mi je projekt Jewel od čije rezultate očekujem tek u doglednom periodu. Riječ je o projektu urbanog planiranja prema europskoj metodologiji. Projekt nije osobito velik, iznosi 230 tisuća eura, ali očekujem odlične rezultate. Tu je i projekt Intermodal, čiji je cilj uspostava alternativnog prijevoza, a koji će, kako očekujem, u pravom smislu zaživjeti tek dogodine, kada profunkcionira brodski prijevoz po arhipelagu. Uz meni dragi projekt Next i Barone, to su projekti koji su realizirani za vrijeme mog mandata i koji su mi najdraži.

    Možemo bi pojasniti projekt Jewel. Stalno vidimo kako se otvaraju mali uredi za urbani centar ili za kreativne industrije, no mnogima nije jasan njegov koncept. Što je krajnji cilj?

    Cilj je revitalizacija gradske jezgre, međutim, kako stalno napominjem, Jewel je samo prvi korak. Iza Jewela bi trebalo slijediti niz drugih projekata koji će biti vidljivi na terenu, poput fizičke obnove jezgre, donošenja poticajnih mjera i sličnog. Glavni output tog projekta bila je izrada Urbanog razvojnog plana, jedinog takvog u Hrvatskoj, koji je dostupan na web stranicama projekta i u Urbanome centru. U tom su planu popisane sve želje i potrebe stanovnika stare gradske jezgre, praćene stručnim studijama. Utvrđen je, primjerice, točan sastav stanovništva gradske jezgre prema socijalnoj i demografskoj strukturi, kao i glavni problemi. Temeljni problem jezgre jest problem parkiranja, koji je izrazilo čak 80 posto stanovnika i poduzetnika. Plan nema zakonsku snagu provođenja, njegova implementacija zavisi samo od volje gradske uprave. Iznimno pozitivna u ovom projektu je činjenica da on ide ‘odozno prema gore’, nije za stol, kao što to obično bude, sjeo trust mozgova i donio zaključak o onomu što je najbolje, već je provođena anketa, rađene su fokus grupe, usporedbe s gradovima slične veličine Šibeniku, a koji su uspjeli razviti svoj povijesni centar, i na temelju svih tih parametara napravljen je razvojni plan.

    ALTERNATIVNI PRIJEVOZ

    Šibenčane je zainteresirao i projekt Intermodal jer rješava neke prijevozne bolne točke. Šibenčani godinama nemaju red u javnom prijevozu. Što će taj projekt i u kojem roku donijeti?

    On donosi studije, ali već na osnovu Intermodala pokrenut je projekt gradskog prijevoza. To znači da će se grad Šibenik sigurno u dogledno vrijeme javiti na jedan od natječaja za kupnju ekološki prihvatljivih vozila i sustavno rješavanje javnog gradskog prijevoza. Ovaj projekt pokušava spojiti razne vidove prijevoza i ukazati da automobil nije jedino sredstvo transporta. Ovog ljeta instalirali smo sustav javnih bicikla Nextbike, kao drugi grad u Hrvatskoj, a narednog ljeta trebao bi krenuti sustav prijevoza brodovima i povezati neke točke koje dosad nisu bile povezane. Prije svega mislim na liniju središte grada – ulaz u NP Krka, potom središte grada – tvrđava sv. Nikole – Jadrija, i liniju Šibenik – Vodice – Prvić – Zlarin – Solaris.

    Projekti u najavi

    – U dogledno vrijeme planira se izgradnja galije sv. Jurja kao prezentacijsko-turistički centar. Zanimljiv je projekt urbanog eskalatora i uređenje dvojnih bedema kao završetak projekta sv. Mihovila. Ovisno o natječajima koji se budu otvarali prijavljivat ćemo projekte. No, meni je želja prijaviti projekt vezan za naše poljoprivrednike iz zaleđa.

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    Sunčani se regionalnim obvezama vratili pobjedom nad Radničkim

    Vaterpolisti Solarisa vratili su se regionalnim obvezama. I upisali pobjedu. U razigravanju za plasman od šestog do osmog mjesta u Premier RVL-u u Crnici...

    Ukazao se Iyendjock: Šibenik dolazak Kamerunca popratio euforičnim...

    Nakon mjesec i pol dana putešestvija Kamerunac Joseph Iyendjock napokon je stigao u Šibenik. S ovim defanzivnim veznjakom narančasti su ugovor potpisali u finišu...

    Četiri vozača privedena na Prekršajni sud, jednom određeno...

    Policijski službenici su u mjestu Vrbnik, na državnoj cesti D-33 prošle nedjelje u 16.45 sati, zaustavili osobno vozilo šibenskih registarskih oznaka, kojim je upravljao...

    Franko Vidović: ‘Mi smo ljudi čistih ruku koji...

    Šibenčanin Franko Vidović bio je zastupnik u Hrvatskom saboru 13 godina i definitivno je bio jedan od vrlo prepoznatljivih i aktivnijih zastupnika. S obzirom...

    NAJNOVIJE

    Sunčani se regionalnim obvezama vratili pobjedom nad Radničkim

    Vaterpolisti Solarisa vratili su se regionalnim obvezama. I upisali pobjedu. U razigravanju za plasman od šestog do osmog mjesta u Premier RVL-u u Crnici...

    Ukazao se Iyendjock: Šibenik dolazak Kamerunca popratio euforičnim priopćenjem

    Nakon mjesec i pol dana putešestvija Kamerunac Joseph Iyendjock napokon je stigao u Šibenik. S ovim defanzivnim veznjakom narančasti su ugovor potpisali u finišu...

    Četiri vozača privedena na Prekršajni sud, jednom određeno 15 dana zatvora

    Policijski službenici su u mjestu Vrbnik, na državnoj cesti D-33 prošle nedjelje u 16.45 sati, zaustavili osobno vozilo šibenskih registarskih oznaka, kojim je upravljao...

    Franko Vidović: ‘Mi smo ljudi čistih ruku koji se nismo valjali u blatu i ‘krmčili’ proračune’

    Šibenčanin Franko Vidović bio je zastupnik u Hrvatskom saboru 13 godina i definitivno je bio jedan od vrlo prepoznatljivih i aktivnijih zastupnika. S obzirom...