Čak 52 posto djece u Hrvatskoj doživjelo je online zlostavljanje

Ususret međunarodnom Danu sigurnijeg interneta, koji se obilježava 9. veljače, u Zagrebu su predstavljeni preliminarni rezultati nacionalnog istraživanja o korištenju informacijsko – komunikacijskih tehnologija djece i mladih u Republici Hrvatskoj.

Istraživanje je obuhvatilo  oko 7000 sudionika i provedeno je krajem 2015. godine u osnovnim i srednjim školama u 22 hrvatska grada. Trenutačno su obrađeni podaci o ukupno 2250 sudionika istraživanja, djece i mladih u dobi od 11 do 19 godina, iz 34 škole u Hrvatskoj. Rezultati na ovom uzorku pokazuju da sudionici istraživanja u svom domu u prosjeku imaju šest uređaja koji imaju pristup internetu, a preko 67% sudionika navodi kako im je internet stalno dostupan. Sudionici u najvećoj mjeri internetu pristupaju putem mobitela (75%). Također, rezultati istraživanja pokazuju kako djeca i mladi u prosjeku na internetu provode dva sata dnevno, dok vikendom učenici provode 3, a srednjoškolci do 5 sati dnevno.

U okviru istraživanja učenici su odgovarali i na pitanja o uznemiravanju na internetu. Tako 12% učenika navodi da je bar jednom doživjelo da netko podijeli njihovu video snimku, a da ih nije zamolio za dopuštenje, dok 52% navode da su bar jednom doživjeli da ih drugi ogovaraju na internetu. Očekivano, manje ispitanika priznaje svoje sudjelovanje u uznemiravanju drugih putem interneta; 5% je izjavilo kako je barem jednom namjerno slalo viruse elektroničkom poštom, a čak 55% učenika je internet koristilo za ogovaranje drugih. Polovica ispitanika navodi kako u zadnjih godinu dana nije doživjela neugodna iskustva na internetu. 10% ispitanika navodi da u takvim situacijama ne traži pomoć, 20% za pomoć se obraća roditeljima, 34 % prijateljima, 10% dečku ili djevojci, dok tek 2% pomoć traži od djelatnika škole. Iz ovih rezultata vidljivo je nedostatno povjerenje djece i mladih u roditelje, a osobito djelatnike škole. 

Organizator projekta Dan sigurnijeg interneta, Centar za nestalu i zlostavljanju djecu uz potporu Europske Komisije te domaćih partnera Microsoft Hrvatska i Vipnetaorganizirat će predavanja, na kojima će sudjelovati više od 60 škola diljem zemlje, na temu sigurnosti i pametnog korištenja interneta, a sve s ciljem educiranja mladih o odgovornijoj upotrebi tehnologije.

Kako zaštititi djecu?

  • Ograničite vrijeme provedeno na računalu. Na računalu postavite poseban profil za djecu kojime će biti ograničeno vrijeme korištenja računala po danu. Ostale profile drugih (starijih) korisnika zaštitite lozinkom koju djeca ne smiju znati.
  • Pratite stranice koje Vaše dijete posjećuje. Omogućite korištenje nekih od parental control programa koji se nalaze u kategoriji sa programima i uputama. Ukoliko djetetu dozvoljavate pristup socijalnim mrežama (Facebook, Twitter i sl.) podesite privatnost njihovih profila te pratite njihove aktivnosti u okviru profila. Ukoliko ste odsutni, a bojite se da bi Vaše dijete moglo odlaziti na stranice s nepoćudnim sadržajem, instalirajte besplatan program zaštite „SINI – Sigurni na internetu“.
  • Ako je ikako moguće računalo ne postavljajte u dječju sobu, već na mjesto koje je prometno i gdje svi imaju pristup.
  • Pričajte sa djecom o njihovoj aktivnosti na internetu. Upoznajte ih sa potencijalno ružnim situacijama koje mogu iskusiti i porazgovarajte o najboljim načinima rješavanja tih situacija.
  • Ohrabrite dijete (i to radite stalno) da vam prijavi svaku konverzaciju ili kontakt koji im se učini čudan ili se zbog njega ne osjećaju dobro. Imajte u vidu da se djeca često plaše da ćete im uskratiti korištenje računala ukoliko se budu požalili i da je to po nekim istraživanjima koja su rađena u SAD-u jedan od najčešćih razloga zašto ne prijavljuju roditeljima online uznemiravanje. Jasno im dajte do znanja da vam prenesu sve potencijalne probleme i kako će tako osigurati korištenje računala bez zabrana.

izvor:24sata

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.