KAKO SE VARA NA PIĆU: Umjesto skupih sastojaka koji idu u koktele, toče jeftine žestice i prodaju ih za 90 kuna!

Kada ovih vrelih ljetnih dana i noći na tisućama hrvatskih šankova poželite osvježenje i dašak glamoura, pa naručite neku od šarenih barskih mješavina, budite pažljivi jer često će vam ponuditi – čašu prijevare! Ono za što očekujete da je svjetski poznati koktel “Cosmopolitan”, “Margarita”, “Sex on the Beach”, “Pinacolada” ili neki drugi razvikani napitak čije osvježenje vam baš u nekom trenutku treba, vrlo često neće biti niti blizu sastojcima, dekoracijom, ukusom pa niti bojom onome na što ste navikli uživati u visokim čašama punim leda, piše slobodna dalmacija

Takvih pritužbi slušamo svakodnevno sa svih strana Jadrana. A ne radi se o nekom našem nacionalnom piću u kojemu imamo pravo na improvizaciju, nego o svjetski popisanim i propisanim recepturama koje je zaštitila Svjetska barmenska organizacija IBA (Internationaln Bartenders Association) i koje se jednostavno pod tim slavnim imenima moraju pripravljati samo onako kako su to nekada davno majstori bara predvidjeli i zapisali. I baš nikako drugačije.

Zaštićeno ime

Tu ne smije biti zamjene sastojaka ili slobodne interpretacije originalne recepture, a upravo toga je kod nas najviše, osobito ljeti. Što se smije, a što ne miješati i prodavati pod zaštićenim imenom, pitali smo dugogodišnjeg majstora bara, državnog prvaka u miješanju pića Juru Vojkovića.

-Točno je da se na nekima našim šankovima podvaljuje sve i svašta pod imenom svjetske recepture, servira se u pogrešnim čašama, stavlja led tamo gdje ga ne bi smjelo biti, dodaju boje koje ne pripadaju recepturi, stavljaju jeftine “žestice”, miješaju voćni likeri i sokovi samo da bude puna čaša i atraktivna boja… Nekad se radi o neznanju barmena, ali puno češće o nedostatku želje barmena da uče i usavršavaju tu struku. Nekad barmeni moraju udovoljavati svojim gazdama da na recepturi uštede – odgovara nam Jure Vojković, koji će našu zemlju predstavljati na Svjetskom prvenstvu barmena IBA-e ovog listopada u Tokiju.

A da stvari na tom planu polako izmiču kontroli potvrđuje i činjenica da se u ljetnim mjesecima više od polovine utržka na šanku odnosi na narudžbu koktela, a u njih se uvaljuje i miješa sve i svašta pod svjetskim imenom i zaštićenom recepturom. Tako jedan od najpoznatijih koktela “Sex on the Beach” koji je u originalu tamnije crvene boje, u tri različita ugostiteljska objekta na udaljenosti od 100 metara na Makarskoj rivijeri servira se kao zeleni, plavi ili ružičasti koktel, a niti jedna od tih boja ne proizlazi iz originalne recepture, jer taj koktel mora biti zagasito crven.

– Danas je “Apperol spritz” jedan od traženijih novih koktela, a on mora sadržavati “prosecco”, mineralnu vodu i led, dok se kod nas uglavnom sam Apperol miješa sa mineralnom i tako servira po cijeni od oko 60 kuna. Osim toga, mora biti u elegantnoj čaši za bijelo vino od 20 centilitara sa slamkom za promiješati ga, a kod nas se svjesno servira u čaši za crno vino koja ima znatno manju zapremninu, čime se varaju gosti koji dobivaju trećinu koktela manje nego što je u recepturi – pojašnjava nam Vojković.

Kreacijama domaćih barmena u podvalama za šankom kao da nema kraja, pa recepture od kojih su neke stare i više od stotinu godina, kreativno “oblikuju” po svome i podvaljuju gostima za originalne slavne koktele.

Limun ili limeta?

Dobri poznavatelji tih barskih mješavina prepoznat će sastojak koji tu ne pripada, a sve više i domaćih gostiju zna razlikovati dobre od loših koktela čak i po načinu na koji se serviraju.

Tako, na primjer, čuvena “Margarita” koja je jedan od najtraženijih koktela, nipošto ne smije biti izmiješana s limunovim sokom, nego isključivo sokom limete. Isto tako, ne smije biti servirana sa slamkom koja smeta slanom obrubu koji mora biti na čaši toga koktela, a slamka skida sol koja je sastavni dio okusa. Još je luđe da neki barmeni umjesto soli stavljaju u “Margaritu” – šećer! Najveće podvale, kažu barmeni, događaju se baš kod najtraženijeg ovoljetnog koktela “Long Island”. U njega ide tek minimalna količina coca-cole kako bi četiri vrste bezbojnih alkoholnih pića u njemu dobile nježnu boju ledenog čaja.

No, kod nas se umjesto tekile, votke, bijelog ruma i gina u točno određenim omjerima koji moraju biti u “Long Islandu”, čaša često napuni ledenim čajem(!?) i ledom sa tek malo alkohola i sve to proda za 50 do 90 kuna kao “Long Island”.

Ništa bolje nije ni s omiljenom “Pinacoladom”, najpoznatijim portorikanskim koktelom,u kojemu mora biti bijeli rum, kokosovo mlijeko ili sirup i sok od ananasa, dok se kod nas najčešće stavlja umjesto ruma najjeftinija votka, pa čak i gotovi likeri koji se zovu “pinacolada” u koje se ukrca hrpa leda, zakite se šarenim slamkama i eto ti – podvale.

Mojito

“Mojito” je jedan od traženijih i poznatijih koktela koji se u svakom djeliću svijeta mora dobiti sa najmanje 7 do 9 listića mente jer mu ona daje osnovnu notu okusa. Osim kod nas, gdje u tom koktelu bude tek jedan ili dva, a ponekad i nijedan listić mente i sve to još uz hrpu drobljenog leda, koji se nipošto ne smije naći u tom koktelu, nego led u kockama. No, pojašnjavaju barmeni, kako kocke leda ostavljaju prostora za zrak koji nečim treba popuniti, to je majstorima “mućkanja” draži drobljeni led kojim se lako i jeftino popuni čaša. I svu tu šarenu laž gosti uredno plaćaju od 40 do 90 kuna.

No, nisu samo kokteli ono u čemu se griješi kod serviranja i miješanja, nego se čak i desertno vino “Martiny Bianco” za kojim se ljeti često poseže pogrešno servira.Taj slavni napitak neki barmeni tretiraju kao koktel, iako on nigdje i nikad ne smije biti u čaši sa šećernim rubom. No, kod nas se u pravilu baš tako (pogrešno) servira. Šećer, naime, izmijeni njegov okus pa piće “klizi” niz grlo, ali radi se u osnovi o desertnom vinu pa je svakom poznavatelju kulture pića jednostavno smiješno kada se u na rubu njegove čaše nađe i šećer. Ali, nekim hrvatskim majstorima šanka se baš to sviđa pa je svaki drugi “Martiny Bianco” zaslađen.

Ostatak teksta pročitajte OVDJE.

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.