Novi sustav naplate cestarina

Od 2022. ruše se kućice, cestarina će se plaćati unaprijeđenim ENC-om i očitavanjem registarskih pločica

Od 2022. godine plaćanje cestarine gotovinom i ENC uređajima odlazi u prošlost, a na svim autocestama zamijenit će ih elektronički sustav DSRC (Dedicated Short-Range Communications) i sustav automatskog čitača registarskih oznaka (ALPR).

Novi sustav naplate cestarine bit će predstavljen javnosti ovaj tjedan, a Jutarnji list donosi najvažnije značajke novih sustava.

Nakon analize, španjolska konzultantska tvrtka IDOM predložila je Ministarstvu prometa novi sustav naplate cestarine, koji je i prihvaćen. Prema tom prijedlogu vozači će moći birati hoće li u automobilu imati transponder koji će bežičnom tehnologijom registrirati njihov ulazak i izlazak s autoceste ili će cestarinu plaćati sustavom očitavanja registracije. To će vrijediti za korisnike prve i druge kategorije, motocikle i osobna vozila, a korisnici svih drugih kategorija moći će koristiti samo DSRC sustav.

Lovci signala

Sugovornici Jutarnjeg ističu da je jedna od glavnih poruka uvođenja novog sustava da korisnik s novim sustavom ne smije plaćati cestarinu više nego danas. Također ističu da će korisnik s novim sustavom cestarinu plaćati točno u lipu, a danas se iznosi zaokružuju na okrugli iznos. Tvrde da će se na ovaj način uvesti i veća protočnost prometa, ali i eliminirati financijske malverzacije jer više neće biti gotovine i blagajnika.

Sustavi za očitavanje transpondera bit će postavljeni na ulazima na autocestu, a mogu se postaviti i na vijadukte ili mostove. Riječ je zapravo o modernijoj verziji ENC uređaja, osim što DSRC omogućuje naplatu bez zaustavljanja i očitavanje signala transpondera i pri brzinama od 130 kilometara na sat.

Više neće biti naplatnih kućica i rampi. S obzirom na veliku sezonalnost prometa na našim autocestama, španjolski savjetnici predložili su da se uz DSRC sustav uvede i sustav Automatic number-plate recognition (ALPR), odnosno sustav automatskog čitača registarskih oznaka. Taj sustav uz pomoć kamera postavljenih na autocestama snima registarske pločice i detektira jeste li na izlasku s autoceste platili cestarinu. Prije svega, koristit će stranim vozačima kako ne bi morali kupovati transpondere pri dolasku u Hrvatsku.

ALPR sustav koristi se u mnogobrojnim zemljama za naplatu ulaska automobila u centar grada te na autocestama, kao dodatni kontrolni sustav naplate cestarine. Dvojni sustav naplate cestarine uz pomoć DSRC-a i ALPR-a imaju, primjerice, Portugal i Nizozemska.

Korisnik DSRC-a svoj će uređaj “puniti” putem kreditne kartice i njemu će se pri prolasku autocestom skidati iznos cestarine, isto kao i sada kod ENC uređaja. Korisnicima transpondera omogućit će se popust na iznos cestarine. Ako vozač koristi ALPR, on će putem posebne aplikacije vezane uz njegovu kreditnu karticu plaćati cestarinu i za njega nije predviđen popust.

Sustav kontrole

Kad vozač uđe na autocestu, svi podaci o njegovoj registraciji, npr. ima li transponder ili nema i je li se registrirao putem aplikacije za plaćanje, slijevat će se u kontrolnu sobu operatera prometnice. Nadzornik će imati podatke o tome je li korisnik i na koji način registrirao svoj prolazak ili pokušava besplatno proći autocestom.

Cijeli članak pročitajte OVDJE.

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.