Staro ‘Žirje’ odlazi u povijest

Sve su rjeđi živi svjedoci vremena kada je flota tada brojnih hrvatskih kompanija bila na vrhuncu nosivosti. Ne mislimo pri tome samo na još aktivne pomorce i njihove starije kolege koji su matrikulu odložili na police sjećanja, nego i na brodovlje koje je potkraj 80-ih godina sada već prošlog stoljeća plovilo svjetskim morima na ponos svojih posada i vlasnika.Nesporna je činjenica da govorimo o vremenu kojim su vladali neki drugi financijski, organizacijski, pa dijelom i tržišni uvjeti, ali i tada su se kompanije borile s krizama, poslovnim neverama i konkurentima iz svih svjetskih kantuna. No, isto tako neoborivi su podaci da su domaći brodari povjeravali gradnju jadranskim škverovima i da u utrci za profitom nisu angažirali inozemne pomorce umjesto kadrova iz vlastita dvorišta.

Upravo s neskrivenom nostalgijom obratili su nam se članovi posada nekadašnjeg šibenskog “Žirja” i riječke “Kostrene” koji će odlukom kineskih brodovlasnika tijekom idućih tjedana zauvijek zatvoriti svoj brodski dnevnik na plažama indijskog potkontinenta. Upravo je “Žirje” bilo posljednji brod koji su tada stabilnoj “Slobodnoj plovidbi” iz Šibenika, ali ujedno i svim ostalim domaćim naručiteljima, u predvečerje Domovinskog rata isporučili splitski brodograditelji kao zaključni brod u seriji koju je otvorila “Promina”.

S imenom “Aman Trader” na pramcu i zastavom karipske otočne državice Svetog Kittsa i Nevisa na krmi otplovio je veteran izgrađen 1990. godine na zadnji vijađ prema rezalištu u bangladeškom Chittagongu gdje je prodan za gotovo 3,75 milijuna dolara.

Pouzdani brod za prijevoz sipkih tereta, nosivosti 48.320 tona, bio je dio šibenske flote do 1998. godine, kada je prodan Kanađanima, a u staro željezo prodala ga je kompanija “Seacon Ships management” iz Hong Konga.

– Dobro se sjećam “Žirja”, plovio sam na njemu kao drugi časnik palube. Puno je vremena prošlo od tada, ali već na sam spomen brodova naše “Slobodne plovidbe” povuku me emocije na ta lijepa vremena. Koju smo flotu imali, a gdje smo sad?! Naši ljudi su majstori za uništavanje svega, pa tako i brodarstva – piše s pacifičke pučine kap. Ivica Slavica, naš stalni suradnik.

Sličnim osjećajima bile su premrežene i poruke vezane uz skorašnji kraj nekadašnje riječke “Kostrene” koje smo također dobili elektronskom poštom. Taj brod namijenjen prijevozu željezne rudače i sličnih sipkih tereta Kinezi su nakon 26 godina plovidbe svjetskim morima odlučili “transferirati” u – staro željezo.

Izgrađen 1989. godine u Japanu za tadašnju “Jugoliniju” koja je s prvim danima samostalnosti Lijepe naše preimenovana u “Croatia Line”, taj drugi brod koji je u povijesti kompanije nosio ime Kostrene, mjesta kod Rijeke s dugom pomoračkom tradicijom, otplovit će krajem srpnja ili početkom kolovoza podpanamskim stijegom prema indijskom Alangu gdje je prodan za 3,45 milijuna dolara. U floti riječkog brodara plovio je doposlovne havarije koja je dosegnula svoj vrhunac 1999. godine.

Tada su nadzor nad brodom nosivosti 69.346 tona preuzeli Ciprani, pa Korejci, da bi ga u rezalište otpremila tvrtka “Dia Yuan International Shipping” iz, pogađate, Hong Konga.

izvor:slobodna dalmacija

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.