Hoće li mi smanjiti račun? Nadoknaditi štetu jer nisam mogla trgovati zbog njih? Zbog čega ih masno plaćamo? Da im se sruši sustav, a oni da slegnu ramenima i kažu: “Žao nam je”.
Dan nakon telekomunikacijskog kolapsa u cijeloj zemlji u redakciju stižu upiti čitatelja, pišu 24 sata
– Jučer sam se trebao vratiti u Zagreb, no ostao sam dan dulje na moru jer nisam mogao podići novac, a kartu nisam mogao platiti ni karticom – kaže čitatelj, dok se studentica žali da je bez veze išla u susjedni grad platiti godinu na fakultetu. Đuro Lubura, stručnjak za telekomunikacije, kaže da o operaterima ovisi hoće li smanjiti račune.
– Prekid nije bio dulji od 24 sata pa nisu to obvezni učiniti niti ih na drugi način obeštetiti. No smatram kako bi HT trebao iskazati pažnju i prihvatljivom gestom se ispričati korisnicima. Na njima je hoće li to i kako napraviti – objašnjava Lubura.
U HT-u za neviđeni kaos okrivljuju nadogradnju sustava.
– Veliki investicijski ciklus koji je HT pokrenuo 2015. uključuje brojne nadogradnje i unapređenje funkcionalnosti sustava. Uslijed jedne takve nadogradnje došlo je do poteškoća u funkcioniranju mreže. Točan uzrok bit će poznat nakon detaljne analize stručnjaka – odgovaraju u HT-u i dodaju da nisu točni ni napisi da je pao samo jedan server niti da telekomunikacijski sustav cijele države ovisi o samo jednom sreveru.
I Đuro Lubura misli da se radilo o kvaru više komponenti.
– U takvim situacijama nije jednostavno shvatiti što se događa niti to otkloniti – kaže Lubura i dodaje da zbog izoliranog incidenta nije potrebno uzeti koncesiju operateru. U HAKOM-u istražuju što se dogodilo.
– Potrebno je ispitati uzrok kvara te utvrditi je li operater poduzeo sve zakonom propisane sigurnosne mjere da do kvara ne dođe. Ako nisu, HAKOM će pokrenuti sudski inspekcijski postupak – kažu u HAKOM-u.
Ni neki Tele2 korisnici do utorka navečer nisu mogli zvati. Njihov operater objašnjava kako svojom mrežom pokrivaju 95 posto Hrvatske, a tamo gdje nemaju pokrivenost, “uskače HT”. Kažu i da preuzimaju i odgovornost za sve korisnike, bez obzira na to što je uzrok eventualnih problema, ali i da su poteškoće u utorak bile male i relativno brzo otklonjene pa neće poduzimati daljne korake. Operateri možda neće smanjiti račune za ovaj mjesec, a i inače vole naplatiti uslugu koju nisu izvršili. Tri najveća operatera, HT, Vipnet i Tele2, u opće uvjete poslovanja stavili su odredbu po kojoj ne moraju osigurati signal u svakom trenutku i na svakom području. No to će naplatiti. HAKOM tvrdi da operater nikad ne može jamčiti potpunu pokrivenost signalom.
– Ako zbog nepokrivenosti ili zagušenja na pojedinoj baznoj stanici postoji korisnik koji nije mogao koristiti uslugu, ona mu ne može niti će biti naplaćena – kažu u HAKOM-u.
IZVOR: 24 sata