Burić i Mileta imaju dobro polazište, ali povjerenje birača moraju argumentirati

Posljednje ankete agencije Ipsos puls kažu da HDZ odnosi pobjedu na području grada Šibenika i Šibensko-kninske županije. Međutim, ista agencija u novoj anketi za SDP predvidjela je pobjedu trenutno vladajućeg SDP-a na istom području. Koliko su relevantne takve ankete uoči lokalnih izbora?

Koliko mi je poznato, ankete su rađene sa značajnim vremenskim odmakom od tri mjeseca, a tada su moguće promjene u trendovima jer život ide dalje i na birače se može utjecati. Također, mijenjala su se neka testirana imena. Mogu samo potvrditi ono što je nekim medijima već rekao kolega Dragan Bagić iz Ipsos Pulsa koji je radio ankete. Naime, kod usporedbe rezultata dvaju istraživanja valja uzeti u obzir pogrešku uzorka, vrijeme provođenja istraživanja te same okolnosti istraživanja. A upravo ti faktori objašnjavaju navedenu razliku. Pogreška citiranih rejtinga iznosi oko 3,5 posto, a statistički su legitimne razlike čak do sedam postotnih poena.

Ako se gledaju ova konkretna istraživanja, nema statistički značajne razlike u rejtingu SDP-a između dvaju istraživanja, dok postoji statistički značajna razlika u rejtingu HDZ-a koji je narastao između dva istraživanja.

Taj porast se može objasniti upravo promjenom kandidata za gradonačelnika koji je u samom istraživanju testiran. To što neki kandidati dolaze iz iste stranke nikako ne može značiti da imaju jednak osobni rejting u javnosti, a što je jako bitno kod lokalnih izbora. Nema automatskog preslikavanja rejtinga kandidata na stranku i obratno.

Ono što je bitno u cijeloj ovoj priči jest istaknuti da agencije koje žive od istraživanja ne isporučuju rezultate sukladno tome tko je naručitelj, jer bi u suprotnom brzo ostale bez posla i kredibiliteta. Zato je jako bitno vidjeti tko potpisuje istraživanje – u tome kod nas stručno prednjače Ipsos Puls i Promocija Plus. Ipsos je, primjerice, u detalje predvidio sve u kampanji Željka Keruma 2009.

PREZENTACIJA ČESTO NAJVAŽNIJA

Dok pravdaju rezultate, lokalni čelnici obiju stranaka pozivaju se na različite statističke metode kojima se koristila agencija. Koja je svrha takvih predizbornih anketa?

Prvo, podatak da su ankete iscurile u javnost pokazuje da obje strane ne znaju što rade jer se takvi podaci par mjeseci pred lokalne izbore ne objavljuju tek tako. Prije svega, istraživanja su skupa, a s druge strane, ona su vaše tajno oružje ako znate kako stvarno stojite. Bez ozbiljnih anketa ja ne radim, a to što su ih političari u Šibeniku naručili može biti za svaku pohvalu. Ali čini mi se da ne znaju što sada s njima. Čim mi o tome ovdje razgovaramo, umjesto da se o njima priča u izbornim stožerima.

Uzimajući u obzir dosadašnji rad hrvatske vlade, te anemičnost oporbenog HDZ-a, koliko ponašanje i rejting stranaka na nacionalnom nivou doprinosi rezultatima na lokalnim izborima?

Neizbježno je da će opća apatija i razočaranost na nacionalnoj razini ići u korist oporbe. Na njoj je da tu priliku iskoristi. Iz svih istraživanja koja sam vidio najveći potencijal imaju Hrvatski laburisti upravo zato jer im je HDZ prepustio nezadovoljni centar, povukavši se previše radikalno u desno. Ali na lokalnim izborima ključni su adut osobe te njihova osobnost i rezultati, jer birači dobro znaju na koga mogu računati. Rijetko u kojem gradu stranka stoji bolje od kandidata za gradonačelnika i tako bi trebalo biti. U suprotnom, kandidatu ne vjeruju niti birači njegove stranke.

HDZ-ovi kandidati za gradonačelnika i dogradonačelnika u Šibeniku vrlo nalikuju aktualnom SDP-ovom vodstvu, koji će biti kandidati i na idućim izborima. Naime, HDZ je za mjesto gradonačelnika kandidirao ravnatelja Opće bolnice Šibenik Željka Burića i bivšeg tajnika Kalmetinog ministarstva i bivšeg direktora Gradskog parkinga Danijela Miletu. Aktualni gradonačelnik, nezavisni kandidat SDP-a Ante Županović je također liječnik i bivši ravnatelj Doma zdravlja Šibenik, dok je dogradonačelnik i saborski zastupnik Franko Vidović bio na rukovodećim funkcijama u Gradskom parkingu. Kako tumačite te paralele?

Klin se klinom izbija. I HDZ i SDP traže jake osobnosti i očigledno ih u Šibeniku najviše ima u spomenutim krugovima. Stranke zaboravljaju da se kampanja radi od prvog dana mandata i da se osobnost gradi radom na političkoj sceni. Nema instant uspjeha i recepta za pobjedu. Puno planiranja i rada, kao i u svakoj vojnoj kampanji – i nešto vojske i logistike, odnosno novca.

S obzirom da su HDZ-ovi kandidati Željko Burić i Danijel Mileta u Šibeniku nekompromitirani, je li njihov osobni ugled dovoljan za ravnopravan okršaj s SDP-HNS-om na izborima?

To je dobro polazište – oni će tražiti promjenu i to moraju argumentirati biračima, odnosno kazati zašto to traže. Nasuprotni dvojac mora reći: ‘Imamo rezultate i idemo dalje’. To je, u biti, cijela priča oko kampanje – tko ima bolje argumente i tko ih bolje prezentira, pobjeda mu se smiješi. Čak je često prezentacija važnija od argumenata – vidjeli ste da su birači u Izraelu nedavno nagradili ‘zgodnog’ i tek potom pametnog kandidata.

UPITNE PR USLUGE

Šibenska aktualna vlast SDP-HNS priprema se marketinški već mjesecima za predstojeće izbore. Smijenili su dugogodišnju glasnogovornicu Ureda gradonačelnika Anu Gojanović Rakić, s kojom su mnogi novinari uspostavili kvalitetan odnos. Nova glasnogovornica Ivana Bujas Rupić odabrala je drugačiju komunikacijsku strategiju – plasira puno više priopćenja za javnost, ali ujedno odgovore na pojedinačna novinarska pitanja iz pojedinih redakcija prosljeđuje svim novinarima u Šibeniku, čime autorske priče gube na ekskluzivitetu. Kako to komentirate?

To je više problem vas novinara nego kolegice. To je proaktivan pristup s kojim se morate naučiti nositi. Mene su jednom tako molili da ne odgovaram na napade druge strane isti dan jer im vijest više nije zanimljiva. U svakom slučaju, lokalna samouprava mora imati dobre dvosmjerne odnose s medijima, a prije svega s građanima jer su oni najbolji kontrolori svake vlasti. Vi im u tome pomažete.

Grad Šibenik angažirao je marketinšku agenciju Publico iz Zagreba PR stručnjaka Igora Šišare, koja pro bono odrađuje promociju većih projekata za Grad Šibenik. Primjerice, Publico je odradio promociju otvaranje gradske plaže Banj – organizirao je techno party i gostovanje DJ-ice Niki Belluci i dr. Koliko je takva praksa pro bono suradnje uobičajena?

Sve to s pro bonom se kod nas u Hrvatskoj zakompliciralo i nije dobro. Jer čim imate pro bono status javit će vam se pitanje gdje ćete to drugdje naplatiti, a to nas vodi prema slučajevima koji se ovih dana vode po sudovima. I sam sam se našao u jednoj takvoj situaciji s HRT-om, srećom radilo se zasad o manjem opsegu posla kojeg sam odradio pro bono. U slučaju da bude postojala veća potreba za angažmanom, insistirat ću da se to ugovorno regulira i plati. Inače, agencije za odnose s javnošću će često raditi pro bono ako podržavaju određeni javni cilj, udrugu ili nešto čime mogu pokazati do kojih vrijednosti drže – ali to se tada jasno i javno kaže.

Najjednostavnije je raspisati natječaj ako vrijednost posla prelazi 70.000 kuna i tada su svi mirni. Upravo u Hrvatskoj udruzi za odnose s javnošću radimo na smjernicama za javne natječaje koji bi omogućili da jedini kriterij ne bude najniža cijena jer to zakon omogućava, već i stručne reference i iskustvo. Ne zaboravite da je premijer Milanović upravo zbog pokretanja pitanja pro bono statusa njegove savjetnice Barić, koju umjesto Vlade netransparentno plaća SDP, zabranio angažiranje PR agencije na razini ministarstava i javnih poduzeća bez njegova odobrenja.

PONUDITI ARGUMENTE

Kao najveći predizborni adut aktualne vlasti SDP-HNS nameće se otvorenje plaže Banj u Šibeniku, dovođenje nekoliko velikih glazbenih festivala poput Terranea i Gardena, te nekoliko projekata poput uređenja tvrđave sv. Mihovila i iNAVIS centra. Uspjeli su povući novac iz EU fondova za četiri projekta. Kritičari im prigovaraju da je riječ o infrastrukturnim i kulturnim projektima koji ne otvaraju radna mjesta, dok oni uzvraćaju da to i nije njihov zadatak. Kako komentirate takav stav iz PR perspektive, te kako bi to moglo utjecati na očekivanja birača?

Festivali poput Terrana i Gardena donose značajne prihode i time održavaju postojeća radna mjesta i to je dobar smjer, što možete vidjeti na primjeru Pule koja je na taj način postala 3. najtraženiji pojam u Hrvatskoj u internetskim pretragama. Gradska uprava neizravno može utjecati na stvaranje ili zadržavanje radnih mjesta, ali su im tu ruke dosta vezane. Bitno je da im ne otežavaju poslovanje. Bitno je kako su to što rade prezentirali građanima i što građani o tome misle i govore. Uvijek morate raditi u skladu s očekivanjima građana, drugačije ne ide. Važno je što će i oporba koja će reći ovo nije dovoljno, ponuditi kao alternativu. Lako je reći za nešto da nije dobro – puno je teže nešto napraviti, pa makar i krivo.

Prošle lokalne izbore SDP-HNS dobio je pod motom ‘Šibeniče, moš ti bolje!’. U promotivnim materijalima dominirao je izrazito lokal patriotski stav s najavama budućih projekata. Uoči izbora, HNS je već najavio da će im moto biti ‘Ne damo HDZ-u da se vrati’, dok se njihovi potencijalni koalicijski partneri SDP i HSU nisu oglasili. Kako to komentirate?

Negativan slogan za nekog tko traži novi mandat? Netko će to protumačiti da nemaju povjerenje u svoje birače i rezultate – jer ako je sve na svojem mjestu, birači neće tražiti promjene, dat će im povjerenje. Svaka strana mora ispričati svoju priču biračima, a na njima je konačna odluka. Izbore ne možete dobiti samo na negativnoj kampanji.

Osobnost na lokalnim izborima na prvom mjestu

Kao i na prošlim lokalnim izborima, sve više je nezavisnih, nestranačkih kandidata poput kontroverznog primoštenskog načelnika Stipe Petrine. Koliko njihove poruke dopiru do birača?

Na lokalnoj razini to može proći ako imaju rezultate. Vidjeli ste da to nije prošlo na parlamentarnim izborima jer je to druga priča. Dakle, osobnost na prvom mjestu, a Stipe je ima, dok su na drugom mjestu rezultati i o njima će procijeniti birači.

Radili ste kampanju splitskom gradonačelniku Željku Kerumu. Biste li to opet napravili?

To je bilo sjajno životno iskustvo, kao i Željko kao vrlo izazovan, ali s druge strane zahvalan klijent. Mislim da takvog neću imati skoro. Da mogu ponoviti, sve bih isto napravio, samo bih se manje nervirao oko nekih stvari. Njega su u konačnici izabrali Splićani, ja sam samo posredovao – a nakon razočaranja u politiku, on im je bio osvježenje. S druge strane, dosta onog što im je obećao u kampanji je i napravio. Zato je imao šanse za drugi mandat, da je htio krenuti raditi na vrijeme.

Koliki je izazov raditi kampanju na lokalnom nivou i što je presudno za pobjedu?

Osobnost, dobra kandidatkinja ili kandidat. Mislim da bi s gđom. Visković (zamjenica Željka Keruma op.a.), recimo, bilo koja stranka koja joj je svjetonazorski bliska mogla dobiti izbore za gradonačelnika. Naravno, jer ona ima ugled i rezultate kao dogradonačelnica. Nakon toga, na red dolazi program što ćete napraviti za grad ili rezultati koje imate. Tek na kraju je kampanja. Ona ionako može utjecati tek na četvrtinu birača koji izađu, a ostali su već ranije odlučili. Zato kampanja traje cijeli mandat.

Političari ne smiju biti prepametni

U čemu lokalni političari najčešće griješe kada se obraćaju biračima?

Griješe kada pričaju prepametno za biračko tijelo, poput premijera Milanovića. Što su bliže narodu, moraju pričati jednostavnijim jezikom. Često zaborave koja je to poruka koju im žele prenijeti – nema discipline u njenom ponavljanju. Još češće je ta poruka loše osmišljena, pa nema nikakvog efekta poput slogana ‘Da, za Hrvatsku’ SDP-a iz 2003., nasuprot koje je bilo ‘Pokrenimo Hrvatsku’ HDZ-a. Rezultat znate… Tu mnogi ‘profesionalni’ političari mogu neke stvari naučiti, recimo, od amatera Stipe Petrine (ne mislim pri tom na prostote).

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.