HRVATSKA PRAIZVEDBA SVJETSKOG HITA: ‘Arhimedov zakon’ u šibenskom kazalištu kao moderan triler

Hrvatskom narodnom kazalištu u Šibeniku predstoji izazov opravdati hrvatsku praizvedbu svjetski poznatog kazališnog komada ‘Arhimedov zakon’ katalonskog autora, dramatičara i novinara koji se bavi društvenim temama u širem kontekstu –  Josepa Marije Miroa i Corominae u režiji splitske redateljica Nenni Delmestre čije je ime s vremenom postalo sinonim za suvremeno, društveno angažirano kazalište te joj je ovo druga predstava u suradnji sa šibenskim kazalištem.

-Ponosna sam jer postavljamo suvremeni tekst, tekst koji nije stariji od pet godina, koji je izazvao velike senzacije u svijetu i višestruko je nagrađivan.  Međutim, ono što je nama bilo značajno je ta suvremena tema koju donosi.  Naime, u samoj predstavi tematika se vrti oko dodira starijeg muškarca prema djetetu. Naravno, kad čujemo tako nešto uz to uvijek vežemo negativne konotacije što je opravdano jer nas svakodnevno bombardiraju temama pedofilije. Međutim, postavlja se pitanje gdje su granice dobronamjernosti, zlonamjernosti –otkrila je v.d. ravnateljica HNK u Šibeniku, Maja Trlaja, dodajući da je riječ o predstavi koja donosi globalnu temu u lokalnu sredinu, a za publiku koja je okosnica rada kazališne kuće.

KAD MUŠKARAC DIRA DIJETE

S druge strane, redateljica predstave, u kojoj uloge tumače šibenski dvojac Oriana Kunčić i Jakov Bilić te mladi splitski glumci Pere Eranović  i Bojan Brajčić, Nenni Delmestre naglasit će kako ovo nije predstava o pedofiliji.

-Ovo zaista nije predstava o pedofiliji, ovo je predstava o tome kako smo se naoružali protiv svih mogućih potencijalnih zala, potencijalnih prijetnji na način da se moramo odlučiti želimo li živjeti u blindiranoj sigurnosti ili si možemo dopustiti ljudski kontakt makar on bio krivo interpretiran, makar bio na rubu rizika. Mi smo civilizacija straha i strah nam se prodaje kao proizvod dok nam se istovremeno nudi preventivna sigurnost koja se, na kraju krajeva, svodi na to da nas se kontrolira. I u širem kontekstu ta predstava govori o tome i nadam se da će se publika zapitati o ovim temama i da će donijeti svoje stavove. Nadam se da s predstavom neće biti gotovo kad publika izađe iz kazališta već da će se razviti dijalog  i da će ljudi o tome pričati, preispitati svoje stavove, predrasude – kazala je Delmestre, tvrdeći da podilaženje kazališta publici, da populistički repertoarni potezi kazališta dovode do smrti kazališta.

Upravo zbog toga, hrvatska praizvedba ‘Arhimedovog zakona’ mogla biti za domaću publiku biti točka prekretnice u kojoj će morati odlučiti hoće li nastaviti pratiti nastavak profesionalizacije šibenskog kazališta u smjeru ozbiljne kazališne kuće ili će tražiti povratak lakšim, pitkijim temama za koje Delmestre tvrdi da s vremenom ubijaju kazalište.

-Ulogu Davida opisao bih kao predstavnika brze reakcije bez prethodne i potrebne argumentne konstrukcije.  To je lik kojima ima toliko razuma i racionalnosti. Toliko je natrpan njome da je ne može kanalizirati u zadanu situaciju. On je zatrpan tim informacijama iz okoline o zlim stvarima koje nam se svakodnevno događaju, toliko je zakrčen njima da su ga isprofilirale. On kao žrtva robotizacije ulazi u žrvanj pokušavajući uspostaviti neku svoju pravdu i apsolutno ima legitimitet kao što ga ima bilo koji lik u predstavi ili bilo tko od nas. Jedna je istina, a sve ostalo su pokušaji istine – otkriva mladi splitski glumac Pere Eranović kojemu ovo nije prvi put da surađuje s Delmestre.  Njego, pak, kolega, također iz Splita priča o svom liku kao žrtvi atmosfere u kojoji živimo, u kojoj živi publika koja će u petak prisustvovati praizvedbi predstave i kasnije.

-Robi, mladi trener, je žrtva današnjeg pogleda na svijet. Postali smo taoci društvenih mreža, otuđujemo se jedni od drugih i kako nam je mozak ispran svim mogućim zalima koje nam se mogu dogoditi više ne vjerujemo ni prijatelju ni kolegi s kojim radimo pet godina pa tako ni Robiju. Mislim da u predstavi nije bitno je li Robi kriv ili nedužan.  Imamo borbu dvije istine – govori Bojan, te nastavlja:

-Predstava nema senzacionalistički kraj kao američki filmovi pa da ima krvi već se jednostavno priča mora pratiti do kraja i morate razmišljati jeste li jedna od onih osoba koja će se pridružiti grupi na Facebooku koja će ga osuditi i medijski linčevati ili ona koja će stati na stranu čovjeka koji ima racionalne argumente s kojima se brani. Gledatelj mora ostati aktivan do samog kraja – poručje Bojan, zaključujući da je ‘Arhimedov zakon’ zapravo moderan triler.

UMJETNIČKO – PRODUKCIJSKI SMJER

Predstava ‘Arhimedov zakon’ čiju hrvatsku praizvedbu tek očekujemo pripada katalonskom kazališnom pismu koji je hit ne samo na Mediteranu, u Europi već u cijelom svijetu, tvrdi Nenni Delmestre koja nekoliko zadnjih godine neprestano iščitava katalonske autore, prevodi i postavlja na kazališne daske. Njeno ime postalo je sinonim za angažirano kazalište, a s njenim izborom predstava za domaću publiku pa i šire slaže se član glumačkog ansambla šibenskog kazališta koji tumači jednu  od uloga u predstavi.

-Bilo je veoma zanimljivo i intrigantno raditi na predstavi. Ovo je prvi put u dvije godine koliko sam na angažmanu u kazalištu da sam imao priliku raditi temu koju dosad nismo obrađivali, ni radili, ali ne mislim samo na temu nego i na način rada kao takav što je u umjetničko   – produkcijskom smjeru put kojim će kuća ići. Što se predstave tiče, mislim da smo napravili dobru suvremenu predstavu koja će publiku natjerati da promisli i mislim da je to bit teatra da publika misli i razmišlja o onom što gleda – zaključuje Bilić.

Za kraj dodajmo da su na realizaciji predstave zaduženi još i Lina Vengoechea (scenografija i glazba), Sara Lovrić Caparin (kostimografija), te Josip Bakula (oblikovanje svjetla), Sergej Mioč (inspicijent).

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.