Žirje je trebalo postati kao Lampedusa i odmorište za PTSP-ovce NATO pakta

– Vjerovali ili ne, u zadnji čas je spriječeno da Žirje postane glavni centar za rehabilitaciju osoba oboljelih od PTSP-a, i to za cijeli NATO pakt. To je bio jedan od uvjeta prilikom ulaska Hrvatske u NATO, ali se iz nekog razloga, nasreću, od toga odustalo. Isto tako, vezano za ulaz Hrvatske u Europsku uniju, na Žirju se razmišljalo o gradnji velikog centra za prihvat izbjeglica, pa bi naš otok postao nešto poput Lampeduse na jugu Italije, poželjna destinacija za izbjeglice iz cijelog svijeta. Meni je žao tih ljudi, i izbjeglica i PTSP-ovaca, ali ti bi projekti zauvijek izbrisali Žirje sa svih turističkih karata. A protiv toga se moramo boriti – kaže Anton Dobra, predsjednik Mjesnog odbora Žirje.

EKOLOŠKI I ISPLATIVO

Naravno, on ima sasvim druge planove o tome što bi se sve na tom otoku moglo napraviti, da bude i ekološki i isplativo. Međutim, bez prave prometne povezanosti, od svega toga ne bi bilo ništa. Zato Dobra s velikim odobravanjem gleda na projekt ‘INTERMODAL’, u okviru kojeg se svi otoci šibenskog arhipelaga planiraju spojiti posebnim brodskim prugama. Kako je i Žirje mjesni gradski odbor, na te brodove moglo bi se gledati kao na tramvaje u Zagrebu.

– Ideja INTERMODAL-a je odlična, ali neće to biti baš tako jednostavno za implementirati, baš zbog specifičnosti šibenskog akvatorija. Primjerice, za ljetnih mjeseci siguran sam da bi takav brod jako puno vremena izgubio samo za prolaz kroz kanal svetog Ante, tako da bi se teško mogao uvesti nekakav stalni vozni red. Nadalje, smatram da bi idealno mjesto za polazak tih brodova prema Žirju i ostalim otocima bilo baš u kanalu, negdje kod bivših vojarni, tu je infrastruktura već skoro u potpunosti izgrađena. Zašto ne bi spojili biciklističkim stazama i Vodice s kanalom, ne radi se tu o prevelikoj udaljenosti. Uglavnom, mogućnosti je i previše, samo se moramo uhvatiti posla, a i ta dva milijuna kuna, koja su odobrena u sklopu projekta, morali bi apliciranjem prema novim fondovima znatno povisiti – kaže Anton Dobra.

Naravno, za postavljanje takvih ‘tramvaj – brodova’ morala bi se kupiti nova plovila, sadašnje pruge jednostavno ne odgovaraju takvom načinu prijevoza, ni brzinom ni gabaritima.

MANJI I BRŽI BRODOVI

– Ti brodovi što danas voze do otoka su preteški i prespori, a slobodno mogu reći i preveliki. Najidealnija plovila bila bi ona od sto putnika, manje težine, te maksimalne brzine od oko 20 čvorova. Zapravo, i to je previše, jer zbog puno otoka u šibenskom akvatoriju skoro nigdje nije dozvoljeno voziti se brže od zakonskih dozvoljenih pet čvorova. Isto tako, niti sustav naplate kakav sada funkcionira ne sviđa mi se previše. Najbolje bi bilo uvesti mjesečne pokazne karte, recimo od stotinjak kuna, i siguran sam da bi ih svi rado koristili. Čak štoviše, siguran sam da bi svakog ljeta mnogi Šibenčani išli tim brodom na kupanje na Zlarin, Kaprije ili Žirje. Ipak se radi o ugodnoj brodskoj vožnji, a do Žirja kao najudaljenijeg otoka moglo bi se doći za tek nešto više od pola sata vožnje. Dakle, oko podne krenete na kupanje, navečer se vratite, niste vezani uz automobil, a na otocima je more ipak čišće nego uz obalu – kaže Anton Dobra.

Uglavnom, Dobra intenzivno radi da Žirje postane gradska četvrt u pravom smislu te riječi.

– Zapravo bi se mnogi iznenadili koliko ljudi živi na Žirju u zimskim danima, pogotovo sad kad se beru masline. Plan mi je intenzivirati poljoprivredu na otoku, ali ne bilo kakvu, već se orijentirati na mediteransko aromatično bilje, čije je branje stara žirjanska tradicija- završava Anton Dobra.

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.