CROWDFUNDING ili neka šire društvo financira dobre ideje, projekte

U Šibeniku i šire, priznat ćete, uvriježeno je mišljenje kako su gradske uprave i turističke zajednice, a potom i razne druge (ne)državne i privatne institucije praktički dužne financirati gotovo svaki projekt za koji ih se traži financijska podrška. Znate što?! U svijetu stvari tako ne funkcioniraju već duži vremenski period. Spomenutim ustanovama, institucijama itd., a na nivou svijeta, u pomoć su priskočile razne crowdfunding platforme. Dobra vijest je da se iste sve više implementiraju među Hrvate s više ili manje dobrim idejama bez potrebne financijske podrške da ih realiziraju.

Pitati se što je crowdfunding?! Sama riječ crowdfund još nije prevedena, odnosno ne postoji hrvatski prijevod iste koja je, pak, kovanica dvaju engleskih riječi crowd (društvo) i fund (financiranje), a označava internetske platforme preko kojih vlasnici pojedinih ideja što kreativnijim kampanjama pokušavaju ‘namaknuti’ određen novčani iznos kojim bi financirali svoj projekt, a donirati novac može tko god hoće od anonimih pojedinaca, velikih ili malih tvrtki, prijatelja, poznanika, članova obitelji…

Zahvaljujući crowdfunding platformama Tomislav Perko, jedan od prošlogodišnjih nominiranih za Nagradu Dijana Klarić koja se dodjeljuje u Šibeniku, uspio je urediti, tiskati i prevesti na engleski jezik svoj putopisni prvijenca ‘1000 dana proljeća’. Goulash Disco Festival na otoku Visu, gdje je nastupio i šibenski Sound System Bass Matters, financiran je na isti način, crowdfundingom.  Poznati bend Sane koji smo slušali u Šibeniku na isti je način financirao svoj prvi album. Štoviše, nazivaju se pionirima crowdfundinga na Balkanu.

No nije to tako jednostavno kao što možda zvuči, a priznala nam je to i jedna od voditeljica kultnog zagrebačkog književnog kluba Booksa, Ana Profeta. Booksa je, naime, za potrebe renoviranja svog prostora i ostalog preko platorme Indiegogo uspjela prikupiti i više nego dovoljan financijski iznos za ‘makeover’ prostora.

SVJESNI PREPREKA

Na svijetu je više od 500 platformi, a među najpoznatijima svakako su Kickstarter, Rockethub, Sellaband i Indiegogo preko koje su prikupljane financije za novih deset godina postojanja Bookse u kojoj je svoju poeziju svojevremeno predstavljala i šibenska putopjesnikinja, Maja Klarić.

-Dugo smo razmišljali hoćemo li se u to upustiti i na kraju smo donijeli odluku da hoćemo. Bili smo svjesni svih prepreka no procijenili smo da vrijedi pokušati i bili smo spremni svojski ‘zapeti’ da naša crowdfunding kampanja uspije. S treće strane, pak, išlo nam je u korist to što postojimo već deset godina, imamo razgranatu mrežu suradnika, partnera, prijatelja, a k tome još i više od 12 tisuća članova što nam je dalo dobru startnu poziciju – objašnjava Ana. U Booksi su se s ovim crowdfundingom upoznali prije dvije godine preko Hrvoja Hefnera, pokretača prve hrvatske crowdfunding platforme Doniralica te internetskog portala crowdfunding.hr gdje se mogu naći svi potrebni podaci o dotičnoj temi.

-Udruga Kulturtreger koja vodi klub Booksa već godinama uspijeva osigurati sredstva za provedbu programa putem javnih potpora koje u većini pružaju Ministarstvo kulture RH i Grad Zagreb. No kad se radi o investicijama, poput ovoga što je trebalo nama – novo ozvučenje, ugradnja klima uređaja, promjena znaka na pročelju kluba – sredstva je puno teže osigurati, pogotovo kad se radi o iznosima koji iznose više od koju tisuću kuna. To je primarni razlog zašto smo se odlučili za crowdfunding – otkriva nam. Bila je to za njih, dodaje, realna opcija da prikupe potrebna sredstva.  I prikupili su ih. Tri dana prije završetka kampanje prikupili su više od potrebnih 6 tisuća dolara. Odnosno, po završetku kampanje 1.siječnja 2015. godine prikupili su ukupno 6.706 dolara.

DOBAR PLAN, POLA POSLA

-Za nas je iskustvo crowdfunding izuzetno pozitivno, no nipošto ne želimo reći kako je lako i čas posla. Pripremali smo se više od pola godine, savjetovali sa svima koji imaju neko iskustvo u crowdfundingu, ispipavali teren, planirali korake. U kampanju je uloženo jako puno prekovremenih radnih sati, ali smatramo da se isplati jer osim financijske dobrobiti, imamo i iskustvo podrške jako velikog broja ljudi koji su nam pomagali tako što su širili glas o kampanji, ustupili nam svoje vrijeme ili usluge, poticali nas, hrabrili… Kampanja je i u ljudskom smislu bila izvrsno iskustvo – kaže nam Ana, dodajući da bi isto preporučili svima, ali uz dozu opreza. To će vam savjetovati svatko tko je prošao kroz crowdfunding bez obzira na ishod, a isto preporučuju i same platforme prije pokretanja kampanje. Odnosno, dobar plan na početku već je pola učinjenog posla.

-Naime, nužno se temeljito raspitati o pravilima crowdfundinga, proučiti prošle uspješne kampanje, razmisliti dobro o vlastitim kapacitetima i temeljito i detaljno isplanirati sve etape kampanje te se pripremiti na to da će na kampanju otići puno sati rada i u fazi planiranja i u fazi provedbe. Bez temeljite pripreme i spremnosti da se na kampanji radi zdušno i kroz cijelo njezino trajanje, izgledi da kampanja uspije gotovo su nikakvi – zaključuje Ana. Zato, idući put kad vam ‘bljesne’ ideja nemojte odmah razmišljati kako će gradske vlasti i turističke zajednice financirati pa kad se to dogodi dignuti ruke od svega. Jer kad se jedna vrata zatvore, druga se otvore i ona mogu biti ulaz u svijet crowdfundinga koji ostvaruje pomno planirane kampanje.

 

 

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.