Kako je brod Tijat poslužio jednom umjetniku kao instrument

Novi autorski projekt Tonija Meštrovića pod nazivom Plan evakuacije sniman na Jadrolinijinom putničkom brodu Tijat je multikanalna (ambisonic 3D) zvučna kompozicija koja  je bila prezentirana od 26. listopada do 2. studenog u obliku višednevnog umjetničkog događanja u galerijskom prostoru MKC Split. Njegov svršetak bit će označen svečanim finissageom 3. studenog u 19 sati, a potom će se izvedbe finalnog rada moći poslušati 4 i 5. studenog od 16 do 20 sati.

Rad Plan evakuacije zvučno dokumentira, kroz sinhronih 18 kanala, brod Tijat te ga na svojevrstan način portretira kao akustički objekt ili instrument. Brod Tijat izgrađen je 1955. godine u brodogradilištu Brodograđevna industrija Split. Glavna karakteristika ovog omanjeg broda je motor s jednom propelom, veliki dimnjak na sredini broda iznad strojarnice i arhitektura koja odzvanja zvukom stroja što se širi kroz sve otvore, svaki na drugačiji način. Svi segmenti snažnog motorskog zvuka zbijeni su i odzvanjaju kroz prostor broda te se kao u orkestru saslušavaju kao jedna cjelina, piše portal kulturpunkt.

Produkcija rada sastoji se iz snimanja zvukova broda i realiziranja ambisonične 3D kompozicije u studiju, gdje su pripremljeni tek fragmenti kompozicije, te kroz kreiranje konačne izvedbe u ambisoničnom 3D prostoru u 17.1 kanalnom surround ozvučenju, što je i galerijski zamišljeno kao prezentacija rada u nastajanju. Samo snimanje se zbivalo na palubi broda, od prove, salona, dimnjaka i otvora strojarnice do krme, i to za radnog vremena broda na njegovoj ustaljenoj ruti. Radi se prvenstveno o zvukovima brodskog stroja, paljenje i gašenje stroja te manevarskih radnji, glasova posade i putnika, ali i o načinu širenja zvuka prostorom cijelog broda. Korištena oprema je sastavljena od različitih vrsta mikrofona na stalcima, kontakt mikrofona, hidrofona za podmorsko snimanje zvuka i digitalnih audio snimača koji omogućavaju 10 kanalno sinkrono snimanje.

Ambisonična 3D kompozicija u 17.1 kanalnom surroundu nastaje prvo kroz fazu priprema fragmenata kompozicije u studiju, a potom i kroz fazu konačne izvedbe kompozicije u ambisoničnom 3D prostoru u 17.1 kanalnom surroundu. Na taj način i sam prostor galerije MKCa biva zvučno i prostorno transformiran u auditivni objekt broda, broda koji je među posljednjima takve vrste na Jadranu (barem od onih koji se koriste za prijevoz putnika).

Toni Meštrović, rođen 1973. u Splitu, je medijski umjetnik koji najčešće djeluje u formi video i zvučnih instalacija. Diplomirao je 1999. na Odsjeku za grafiku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje se bavio grafikom, skulpturom i instalacijom. Zbog interesa za elektronske audiovizualne medije 1997. studira Video/Digital Imaging u klasi prof. Valie Export na International Sommerakademie für Bildende Kunst u Salzburgu. 2004. završio je dvogodišnji poslijediplomski studij Medienkunst kod prof. David Larchera i prof. Anthony Moorea na Kunsthochschule für Medien, Köln gdje istražuje u videu, zvuku i video/zvučnim instalacijama osobnu percepciju mora i otoka uz koji je odrastao. Svojim povratkom u Hrvatsku 2004. godine nastavlja svoje umjetničko istraživanje u kojem se tematski bavi kulturnim nasljeđem, identitetom, te tranzicijskim promjenama na prostoru Dalmacije.

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.