Što se događa u vašem tijelu nakon ispijanja kave – znate li?

Iako je kava mnogima uzdanica kad treba potaknuti mozak na rad, a to potvrđuju i znanstvena istraživanja, ako nekoliko dana zaredom premalo spavate crni napitak vam neće pomoći. Nakon tri noći spavanja po pet sati ili manje uobičajena doza kofeina neće vam pomoći da se fokusirate na mentalni zadatak, ustanovili su američki znanstvenci s Instituta “Walter Reed” u Marylandu.

Naime, ista doza kofeina podiže budnost tijekom 48 sati. U tom razdoblju nedostatak sna nije počeo uzimati danak i ispitanici su brže reagirali te postizali bolje rezultate u testiranjima od onih koji su uzimali placebo. Za to su im bile dovoljne samo dvije kave – jedna oko 8 sati i druga u podne.

Ustanovili su i da su u tom razdoblju ljudi koji su uzimali kofein bili zadovoljniji od ostalih. Znanstvenici se nisu upuštali u povećanje doza kofeina kako bi izbjegli negativne učinke, poput razdražljivosti. Stoga, ako se držite preporučenih doza, to se neće dogoditi.

– Za zdravu odraslu osobu to su od dvije do tri šalice espressa, a za trudnice i adolescente do dvije. Stav je struke da dnevni unos kofeina ne bi smio prelaziti 400 miligrama. Šalica espressa ili turske kave sadrži oko 100 miligrama kofeina, a instant-kava i slični pripravci i do upola manje. Treba obratiti pozornost na to da velike kave, s obzirom na količinu, sadržavaju i više kofeina nego klasično serviranje espressa – pojašnjava mag. nutricionizma Jelena Tomić i dodaje:

Istraživanja su pokazala da umjerene količine kave imaju blagotvorne učinke na zdravlje – umanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa tipa 2 i nekih vrsta karcinoma. Istraživanje iz 2010., čiji su rezultati objavljeni u Journalu of Alzheimer’s Disease, pokazalo je da kofein sprečava Alzheimerovu bolest. Laboratorijskim miševima programiranima da im se razvije Alzheimerova bolest davali su kofein.

Pokazalo se da se bolest nije javila u onih koji su ga svakodnevno primali. Jedno drugo istraživanje je pak iznjedrilo otkriće da do pet kava na dan umanjuje rizik od jednog tipa karcinoma dojke. Također, švedski su znanstvenici tijekom desetogodišnjeg promatranja navika ispitanika ustanovili da od dvije do tri kave na dan umanjuju rizik od moždanog udara u žena te od dijabetesa tipa 2.

Veće količine kave, i to svejedno s kofeinom ili bez njega, zaštitit će vas i od karcinoma prostate, što je pokazalo istraživanje nedavno objavljeno u Journalu of the National Cancer Institute, provedeno na gotovo 50.000 ispitanika, a rizik se smanjuje sa svakom novom kavom. No savjete o šalici više nemojte olako shvatiti jer, kao i svaka druga namirnica, pomaže do određene mjere, a zatim odmaže.

– S obzirom na to da kava ima diuretsko djelovanje, preporučila bih pijenje vode uz kavu. Također, kofein utječe na smanjenje apsorpcije kalcija, osobito kod nedostatnog unosa, tako da bi bilo dobro kavu piti s mlijekom.Istraživanja su pokazala kako taj učinak inhibira već i čajna žličica mlijeka koju dodamo kavi – pojašnjava nutricionistica Jelena Tomić.
Zbog diuretskih svojstava, ljeti treba pripaziti na unos kave jer se povećava opasnost od dehidracije. Zato ako popijete više kave, pijte i više vode.

  • Zašto kava djeluje na nas? Magistrica nutricionizma Jelena Tomić pojašnjava da je za štetne, ali i povoljne utjecaje kave najodgovorniji kofein – alkaloid koji se prirodno, osim u zrnu kave, nalazi i u lišću čajevca (lat. Camelia sinensis), bobicama biljke guarane i slično.
  • Što se događa tijelu? Trenutačni učinci kofeina, zbog kojih djeluje kao stimulans, uzrokuju ubrzanje disanja, sužavanje krvnih žila i blago povišenje krvnog tlaka, i to zahvaljujući djelovanju na otpuštanje neurotransmitera, poput acetilkolina i monoamina.

Kofein se skriva u čaju i energetskim pićima

Šalica espressa ima oko 100 miligrama kofeina, a u čajevima (crni, zeleni, žuti i ostali čajevi od biljke čajevca) ga je od tri do četiri puta manje, ističe nutricionistica te dodaje da kofein sadrže i gazirana pića, poput kole i energetskih pića, tako da bi bilo dobro, ako se piju takva pića, pročitati deklaraciju kako bismo dobili uvid u njegov sadržaj u takvim proizvodima.

Za intoksikaciju trebalo bi popiti nekoliko grama

Simptomi pretjerana unosa kofeina mogu biti nesanica, glavobolja, gastrointestinalne tegobe, osjećaj nemira i ubrzani rad srca. Važno je napomenuti kako je riječ o kratkotrajnim učincima. Vrijeme poluživota kofeina u tijelu je od četiri do šest sati, a njegovo djelovanje najizraženije je do dva sata nakon konzumacije. Simptomi akutne intoksikacije kofeinom mogući su jedino pri ekstremno visokim unosima kofeina, u dozama od nekoliko grama i više, kaže nutricionistica Tomić iz tvrtke Lunch koja se bavi pravilnom prehranom na poslu.

Oko 85 posto Hrvata pije tri šalice kave na dan

U Hrvatskoj se po osobi godišnje potroši 5,1 kilogram kave, a Hrvati “zakuhaju” 22.500 tone kave, pokazuju podaci sa stranice ChartsBin. Oko 85 posto ljudi popije minimalno tri šalice kave na dan, a više od 70 posto ih smatra kako na poslu ne bi mogli normalno funkcionirati bez omiljenog crnog napitka.

Ne pretjerujte jer tako riskirate zatajenje srca

Ljudi koji popiju više od 400 mg kofeina na dan pod povećanim su rizikom od niza zdravstvenih problema, od tjeskobe i nesanice preko poremećaja srčanog ritma pa do zatajenja srca, kažu u europskoj Agenciji za sigurnost hrane.

izvor:24sata

foto:ilustracija

 

 

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.