Nema većeg gušta nego kupiti nešto uistinu potrebno ili što već dugo želite – i to u pola cijene. Hodajući gradom i po trgovačkim centrima sa svakog kuta blješte izlozi oblijepljeni natpisima o sniženjima. ‘Plati jedan, nosi dva, kupi dva treći dobivaš besplatno, ‘sale’ do 50 posto, ali i do 70 posto’ – mame se kupci ne bi li ostavili novac baš u toj trgovini. Većina žena ide u šoping kada im je odjeća u ormaru dosadila, neke imaju fetiš na torbe, druge na cipele, treće na jakne, muškarci pak na mobitele, računala, automobile… No, pravo je pitanje jesu li cijene doista toliko snižene. S poznatim stranim brendovima poput Manga, HM-a ili Benettona kupac neće imati problema, s malima je uvijek rizik. Međutim, ovih dana svi će se trgovci složiti u jednome – da u trgovini nema krize.
GLAVOM BEZ OBZIRA
– Žene na sniženjima kupuju glavom bez obzira, doslovno kao da su gole. Kupuje se što treba i ne treba. Kad krene prvi veliki val šopinga slijedeća dva tjedna kreće zamjena artikala kupljenih u hiru – kazao je Marko, voditelj trgovine jedne od poznatih svjetskih marki. Ističe da iz osobnog iskustva može potvrditi da neki vlasnici manjih trgovačkih tvrtki drže artikle i do tri godine te da kupac danas stvarno treba biti pažljiv. Saznajemo i da trgovci jako dobro rade u turističkoj sezoni jer stranci su dobri kupci.
– Danas tek nekih 15 ili 20 posto kupaca kupuju ono što im se svidi i ne gledaju na cijenu, dok ostali čekaju sniženja i kupuju što im treba. Tako je već tako nekoliko zadnjih sezona – poručuje Joško Grubišić, vlasnik sportskog dućana ADI-Pro. Uspoređuje to s kupovinom pet kilograma mesa koje, ukoliko nema tko pojesti, treba podijeliti s društvom.
– Prodaja cipela vam ide cijele godine, jer žene uvijek imaju potrebu za novim cipelama – iskrena je Suzana, prodavačica dućana Roko u šibenskoj kalelargi. Više reda na tržištu trebao bi uvesti novi prijedlog Zakona o zaštiti potrošača koji bi, među ostalim, konačno temeljito uredio posebne oblike prodaje, s posebnim naglaskom na sezonska sniženja, rasprodaje i akcijske prodaje. Poznato je da su pojedini trgovci u proteklom razdoblju narušavali tržišno natjecanje prilikom akcijskih prodaja, sniženja i rasprodaja, a zbog čega su potrošači vrlo često bili prevareni te su kupovali bez točnih i potpunih informacija. Sada će očito tome doći kraj.
USKLAĐIVANJE S EU
– Zakon o zaštiti potrošača (ZOZP) mijenja se zbog usklađivanja s EU direktivama koje su stupile na snagu. Riječ je o prodaji na daljinu (putem interneta i telefona) i prodaji izvan poslovnih prostorija trgovca (od vrata do vrata, na prezentacijama). Te izmjene svakako idu u korist potrošačima, primjerice umjesto dosadašnjih sedam dana za odustajanje od kupnje, kod prodaje na daljinu potrošač će imati 14 dana za razmišljanje i donošenje konačne odluke – objašnjava Erika Popović iz Udruge za zaštitu potrošača ‘Plavi val’. Ističe da novi Zakon uređuje i jača ulogu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u provedbi politike zaštite potrošača, što bi za cilj trebalo imati bolju zaštitu potrošača. Bitno je naglasiti da kupci još ne znaju dovoljno o svojim pravima, ali zato znaju gdje zatražiti pomoć kad se osjećaju prevarenima.
– Udruga dobiva pritužbe vezane za robu kupljenu na sniženjima osobito zato što dio trgovaca ne poštuje zakone, primjerice kod reklamacije. Potrošač ima pravo reklamirati robu kupljenu na sniženju, jednako kao i onu robu koja nije kupljena na sniženju, a to trgovci ponekad osporavaju. Pritužbe su i u vezi postotka sniženja, neisticanja stare i nove cijene te poskupljenja pojedinih artikala dan-dva prije sniženja, a događa se i nedopuštena prodaje robe s greškom pod nazivom ‘sniženje’ -upozorila je Erika Popović.